Viinanpolttoa Pohjanmaalla 2000-luvulla: Kyrö Distillery Companyn strategia median välittämässä uutisoinnissa
Peltola, Sari (2017)
Peltola, Sari
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan median välittämää uutiskuvaa ruistislaamo Kyrö Distillery Companyn arkipäivän strategisen johtamisen toiminnoista. Tutkimuksen taustalla oli alkoholijuomien nouseminen Suomen elintarvikeviennin ykkössijalle vuosina 2014 ja 2015 sekä toimialan nuoren pk-yrityksen nopea kasvupyrähdys heti yritystoiminnan ensimmäisinä vuosina. Lisäksi alkoholipoliittisen keskustelun ajankohtaisuus alkoholilainsäädännön uudistuksen kynnyksellä ohjasi kiinnostusta tähän johtamisen näkökulmasta vähän tutkittuun toimialaan. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten kasvuyrityksen strategiset valinnat tulevat esiin median välittämässä uutisoinnissa, ja mitä uutisoinnissa kerrotaan yrityksen asemoitumisesta markkinoille sekä kasvuun vaikuttaneista tekijöistä.
Tutkimuksen teoreettinen kehys rakentuu strategia käytäntönä -näkökulman ja sinisen meren strategian ympärille. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus ja analysointimenetelmänä käytetään aineistopohjaista sisällönanalyysia. Tutkimusaineisto koostuu kohdeyrityksestä julkaistuista 23 uutisartikkelista, kahdesta radiohaastattelusta ja kahdesta televisiohaastattelusta.
Tutkimuksen tuloksena syntynyt uutiskuva Kyrö Distillery Companyn strategiatyöstä osoittaa, että yritys on suunnitellut strategiset valintansa huolellisesti ja toteuttaa niitä systemaattisesti arkipäivän toiminnan kautta. Aineistoanalyysin perusteella syntyi kahdeksan strategisia valintoja havainnollistavaa luokkaa, jotka muodostavat yrityksen kasvun perustan. Huomionarvoista on, että myös kasvun esteitä on onnistuttu kääntämään kasvun lähteiksi. Tutkimuksen johtopäätös on, että Kyrö Distillery Company on onnistunut strategisilla valinnoillaan muokkaamaan toimialan rajoja, luomaan kokonaan uutta markkinatilaa ja uutta arvoa sekä irrottautumaan perinteisestä kilpailusta. Uutisoinnista välittyi kohdeorganisaation kyky yhdistellä yksittäisiä toimintoja onnistuneeksi kokonaisuudeksi, jolla on ratkaiseva merkitys sinisille merille pyrittäessä.
Tutkimuksen teoreettinen kehys rakentuu strategia käytäntönä -näkökulman ja sinisen meren strategian ympärille. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus ja analysointimenetelmänä käytetään aineistopohjaista sisällönanalyysia. Tutkimusaineisto koostuu kohdeyrityksestä julkaistuista 23 uutisartikkelista, kahdesta radiohaastattelusta ja kahdesta televisiohaastattelusta.
Tutkimuksen tuloksena syntynyt uutiskuva Kyrö Distillery Companyn strategiatyöstä osoittaa, että yritys on suunnitellut strategiset valintansa huolellisesti ja toteuttaa niitä systemaattisesti arkipäivän toiminnan kautta. Aineistoanalyysin perusteella syntyi kahdeksan strategisia valintoja havainnollistavaa luokkaa, jotka muodostavat yrityksen kasvun perustan. Huomionarvoista on, että myös kasvun esteitä on onnistuttu kääntämään kasvun lähteiksi. Tutkimuksen johtopäätös on, että Kyrö Distillery Company on onnistunut strategisilla valinnoillaan muokkaamaan toimialan rajoja, luomaan kokonaan uutta markkinatilaa ja uutta arvoa sekä irrottautumaan perinteisestä kilpailusta. Uutisoinnista välittyi kohdeorganisaation kyky yhdistellä yksittäisiä toimintoja onnistuneeksi kokonaisuudeksi, jolla on ratkaiseva merkitys sinisille merille pyrittäessä.