Ympäristöpalveluiden markkinointi verkkoympäristössä, Case - Lassila & Tikanoja
Peltola, Klaara (2016)
Peltola, Klaara
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on tutkia ympäristöpalveluiden markkinointia verkkoympäristössä. Digitaalisten kanavien kehittyminen antaa markkinoinnille haasteita uusiutua ja kehittyä. Samalla myös toimialat, joiden liiketoimintastrategiaan digitaaliset kanavat eivät ole perinteisesti kuuluneet, kokevat tarvetta kehittää näitä palveluita. Tutkimuksessa tarkastellaan kuinka ympäristöpalveluiden markkinointia verkkoympäristössä voidaan parantaa hyödyntäen digitaalisen sekä vihreän markkinoinnin arvonluonnin keinoja. Tutkimus toteutetaan toimeksiantona Lassila & Tikanoja Oyj:lle. Tutkimuksen tavoitteena on syventää ja tuottaa jäsentynyttä tietoa ympäristöpalveluiden markkinoimisesta verkkoympäristössä aikaisemman tutkimuksen ja empiirisen aineiston avulla. Erityisesti keskitytään tunnistamaan eri kohderyhmien tarpeita ja arvonluonnin mahdollisuuksia verkkoympäristössä.
Tutkimuksen aihealue rakentuu ympäristöpalveluiden verkkokaupan tarkastelemisesta sekä asiakasarvon luomisesta vihreän markkinoinnin avulla. Vihreään markkinointiin liittyy paljon haasteita, sillä kuluttajat toimivat usein arvojensa vastaisesti. Verkkoympäristö ja jatkuvasti kehittyvä digitaalisuus tuovat puolestaan lisähaasteita vihreän markkinoinnin haasteiden rinnalle. Kilpailijoista erottautuminen ei ole yksinkertaista, sillä samoilla toimialoilla käytetään usein keskenään samantyyppisiä alustoja ja sovelluksia. Tutkimuksen aineisto on kerätty asiantuntijahaastatteluina L&T:n henkilökunnalta ja tutkimuksessa käytetty metodi on teemahaastattelu.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että L&T:n tulee tulevaisuudessa huomioida kuluttajien tarpeita entistä enemmän verkkopalveluissaan. Asiakastiedon onnistunut hyödyntäminen on keskeisessä asemassa verkkopalveluiden kehittämisessä, sillä sen pohjalta voidaan kehittää niin segmentointia, asiakkaan palvelupolun suunnittelua, sisältömarkkinointia sekä markkinoinnin automaatiota. Myös verkkokaupan kehittäminen on välttämätön kehitysaskel digitaalisten palveluiden parantamiseksi.
Tutkimuksen aihealue rakentuu ympäristöpalveluiden verkkokaupan tarkastelemisesta sekä asiakasarvon luomisesta vihreän markkinoinnin avulla. Vihreään markkinointiin liittyy paljon haasteita, sillä kuluttajat toimivat usein arvojensa vastaisesti. Verkkoympäristö ja jatkuvasti kehittyvä digitaalisuus tuovat puolestaan lisähaasteita vihreän markkinoinnin haasteiden rinnalle. Kilpailijoista erottautuminen ei ole yksinkertaista, sillä samoilla toimialoilla käytetään usein keskenään samantyyppisiä alustoja ja sovelluksia. Tutkimuksen aineisto on kerätty asiantuntijahaastatteluina L&T:n henkilökunnalta ja tutkimuksessa käytetty metodi on teemahaastattelu.
Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan todeta, että L&T:n tulee tulevaisuudessa huomioida kuluttajien tarpeita entistä enemmän verkkopalveluissaan. Asiakastiedon onnistunut hyödyntäminen on keskeisessä asemassa verkkopalveluiden kehittämisessä, sillä sen pohjalta voidaan kehittää niin segmentointia, asiakkaan palvelupolun suunnittelua, sisältömarkkinointia sekä markkinoinnin automaatiota. Myös verkkokaupan kehittäminen on välttämätön kehitysaskel digitaalisten palveluiden parantamiseksi.