"Emme anna tuotteistamme valheellisia ja liioittelevia lupauksia". Ympäristöystävällisyydestä ja eettisyydestä vakuuttaminen kosmetiikkabisneksessä
Pelkonen, Linda (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä keinoin kosmetiikkayritykset verkkosivuillaan viestivät kuluttajille toimintansa eettisyydestä ja tuotteiden ympäristöystävällisyydestä. Tarkastelun kohteena ovat argumentointityypit, joilla lukijaan vaikutetaan. Tavoite jakautui kolmeen kysymykseen: mitä argumentointityyppejä yritysten sivuilla esiintyy, mitkä tyypit ovat yleisimpiä ja minkälaisia määrällisiä ja laadullisia eroja yritysten argumentoinnissa on toisiinsa nähden.
Aineisto koostuu Lumenen, The Body Shopin ja L’Oéal Finlandin verkkosivujen eettistä argumentointia koskevista teksteistä. Näiltä verkkosivuilta kerätty aineisto käsittää yhteensä 35 sivua ja 659 virkettä. Tutkimusmenetelmänä on retorinen analyysi, jonka avulla selvitetään aineistossa käytettyjä retorisia keinoja. Tulokseksi saatiin numeerista tietoa siitä, minkä tyyppisiä argumentteja aineistossa käytetään eniten.
Aineistossa käytettiin runsaasti retorisia keinoja lukijan vakuuttamiseksi yrityksen eettisistä arvoista, mikä kertoi niiden tärkeydestä. Yhteensä argumentteja löytyi 197 kappaletta. Argumentointityypeistä suosituin oli numeerinen ja ei-numeerinen määrällistäminen. Toiseksi suosituin oli puhujakategorioilla vakuuttaminen, eli itsensä luokittelu johonkin ryhmään kuuluvaksi ja kolmanneksi suosituin yksityiskohdilla ja narratiiveilla vaikuttaminen. Lumenen aineistossa yleisin argumentointityyppi oli puhujakategorioilla vakuuttaminen, eli itsensä luokittelu johonkin ryhmään. Puhujakategorioilla vakuuttaminen jakautui aineiston pohjalta kolmeen ryhmään: suomalaisuuden, eläinkokeettomuuden ja oman paremmuuden korostaminen kilpailijoihin nähden. Lumenen tekstissä korostui suomalaisuuteen vetoaminen. The Body Shopin aineistossa määrällistäminen oli yleisin argumentointityyppi. L’Oréal Finlandin aineistossa suosituin argumentointityypi oli kolmen listan käyttö. Määrällistäminen, kolmen lista ja puhujakategorioilla vakuuttaminen olivat argumentointityyppejä, joita käytettiin jokaisen yrityksen kohdalla useita kertoja. Kun kolme menestyvää kosmetiikkayritystä käyttää yksittäistä argumentointikeinoa, sen voidaan olettaa olevan tehokas ja hyväksi havaittu.
Aineisto koostuu Lumenen, The Body Shopin ja L’Oéal Finlandin verkkosivujen eettistä argumentointia koskevista teksteistä. Näiltä verkkosivuilta kerätty aineisto käsittää yhteensä 35 sivua ja 659 virkettä. Tutkimusmenetelmänä on retorinen analyysi, jonka avulla selvitetään aineistossa käytettyjä retorisia keinoja. Tulokseksi saatiin numeerista tietoa siitä, minkä tyyppisiä argumentteja aineistossa käytetään eniten.
Aineistossa käytettiin runsaasti retorisia keinoja lukijan vakuuttamiseksi yrityksen eettisistä arvoista, mikä kertoi niiden tärkeydestä. Yhteensä argumentteja löytyi 197 kappaletta. Argumentointityypeistä suosituin oli numeerinen ja ei-numeerinen määrällistäminen. Toiseksi suosituin oli puhujakategorioilla vakuuttaminen, eli itsensä luokittelu johonkin ryhmään kuuluvaksi ja kolmanneksi suosituin yksityiskohdilla ja narratiiveilla vaikuttaminen. Lumenen aineistossa yleisin argumentointityyppi oli puhujakategorioilla vakuuttaminen, eli itsensä luokittelu johonkin ryhmään. Puhujakategorioilla vakuuttaminen jakautui aineiston pohjalta kolmeen ryhmään: suomalaisuuden, eläinkokeettomuuden ja oman paremmuuden korostaminen kilpailijoihin nähden. Lumenen tekstissä korostui suomalaisuuteen vetoaminen. The Body Shopin aineistossa määrällistäminen oli yleisin argumentointityyppi. L’Oréal Finlandin aineistossa suosituin argumentointityypi oli kolmen listan käyttö. Määrällistäminen, kolmen lista ja puhujakategorioilla vakuuttaminen olivat argumentointityyppejä, joita käytettiin jokaisen yrityksen kohdalla useita kertoja. Kun kolme menestyvää kosmetiikkayritystä käyttää yksittäistä argumentointikeinoa, sen voidaan olettaa olevan tehokas ja hyväksi havaittu.