Hyvinvointivaltio ja verotus
Parkkari, Henri (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa halutaan saada lisätietoa hyvinvointivaltion tulevaisuudesta rahoituksen näkökulmasta. Hyvinvointipalveluiden tuottaminen on kallistunut ja valtion ja kuntien verokertymät uhkaavat pienentyä kansainvälisen verokilpailun myötä. Kuinka kansainvälinen verokilpailu vaikuttaa hyvinvointivaltion verotasoihin ja -kantoihin. Verokilpailun kiristyessä liikkuviin veroihin kohdistuu kovin kilpailu, kun liikkumattomien verojen osalta kilpailu ei ole yhtä kovaa
Hyvinvointipalveluiden rahoituksen haaste tulevaisuudessa on nykyisellä palvelujen tasolla ja universaa-lisuudella kova haaste. Hyvinvointipalveluiden rahoitus suoritetaan suurelta osin verovaroin ja kansainvä-lisen verokilpailun myötä eri verotasot kohtaavat erilaisia paineita ja valtion ja kuntien verokertymät muuttuvat tämän johdosta. Hyvinvointipalveluiden tuottamisessa ja rahoittamisessa joudutaan ottamaan huomioon uusia mahdollisuuksia, jos halutaan säilyttää palveluiden nykyinen taso.
Tutkimuksen pääkäsitteinä ovat hyvinvointivaltio ja hyvinvointivaltion rahoitus. Näiden käsitteitä lisäksi tutkimuksessa on käytetty veropolitiikkaan liittyviä käsitteitä. Metodina on käytetty kvalitatiivista meto-dia, koska työn luonteen johdosta ei voida sanoa yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua. Työn tarkoituksena on saada lisätietoa asiaan liittyen.
Hyvinvointipalveluiden rahoitus toteutetaan eritavalla hyvinvointivaltioissa. Keskeisenä ongelmana on kaikilla niiden rahoittaminen kansainvälisen kilpailun kiristyessä. Hyvinvointivaltioilla on korkea koko-naisverotus, jolla rahoitetaan hyvinvointipalvelut. Kokonaisverotuksen ollessa korkealla tasolla kansain-välisten investoijien mielenkiinto laskee tuottojen laskiessa ja kotimaisten yrityksien kilpailukyky on heikommassa asemassa kuin matalan verotason maan yrityksen.
Hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta on tärkeää pitää yllä saavutettua hyvää kilpailukykyä kansain-välisesti, sillä hyvinvointivaltion kannalta on elintärkeää mahdollistaa yrityksille hyvä ja toimiva toimin-taympäristö. Palveluiden rahoittaminen verovaroin on mahdollista toimivan toimintaympäristön avulla. Hyvinvointivaltion perustavoitteena on täystyöllisyys, josta ollaan kuitenkin luopumassa, mutta palvelui-den tuottamisen kannalta on ehdottaman tärkeää pitää työttömyys matalalla, jotta palveluiden rahoittami-sella on mahdollisimman laaja pohja.
Hyvinvointipalveluiden rahoitus julkisin varoin on haasteen edessä. Erilaiset käyttömaksut lisääntyvät ja kilpailuttaminen lisääntyy tulevaisuudessa. Kunnat ja valtio eivät ole palvelun tuottajina samassa mitta-kaavassa kuin nyt ja yksityinen sektori nostaa osuuttaan hyvinvointipalveluiden tuottajana niin terveys- kuin koulutussektorilla. Kokonaisverotasot tulevat lähentymään korkean ja matalan verotason maissa, mutta hyvinvointivaltioissa korkea kokonaisverotus tulee olemaan korkealla tasolla hyvinvointipalvelui-den rahoittamisen takia.
Hyvinvointipalveluiden rahoituksen haaste tulevaisuudessa on nykyisellä palvelujen tasolla ja universaa-lisuudella kova haaste. Hyvinvointipalveluiden rahoitus suoritetaan suurelta osin verovaroin ja kansainvä-lisen verokilpailun myötä eri verotasot kohtaavat erilaisia paineita ja valtion ja kuntien verokertymät muuttuvat tämän johdosta. Hyvinvointipalveluiden tuottamisessa ja rahoittamisessa joudutaan ottamaan huomioon uusia mahdollisuuksia, jos halutaan säilyttää palveluiden nykyinen taso.
Tutkimuksen pääkäsitteinä ovat hyvinvointivaltio ja hyvinvointivaltion rahoitus. Näiden käsitteitä lisäksi tutkimuksessa on käytetty veropolitiikkaan liittyviä käsitteitä. Metodina on käytetty kvalitatiivista meto-dia, koska työn luonteen johdosta ei voida sanoa yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua. Työn tarkoituksena on saada lisätietoa asiaan liittyen.
Hyvinvointipalveluiden rahoitus toteutetaan eritavalla hyvinvointivaltioissa. Keskeisenä ongelmana on kaikilla niiden rahoittaminen kansainvälisen kilpailun kiristyessä. Hyvinvointivaltioilla on korkea koko-naisverotus, jolla rahoitetaan hyvinvointipalvelut. Kokonaisverotuksen ollessa korkealla tasolla kansain-välisten investoijien mielenkiinto laskee tuottojen laskiessa ja kotimaisten yrityksien kilpailukyky on heikommassa asemassa kuin matalan verotason maan yrityksen.
Hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta on tärkeää pitää yllä saavutettua hyvää kilpailukykyä kansain-välisesti, sillä hyvinvointivaltion kannalta on elintärkeää mahdollistaa yrityksille hyvä ja toimiva toimin-taympäristö. Palveluiden rahoittaminen verovaroin on mahdollista toimivan toimintaympäristön avulla. Hyvinvointivaltion perustavoitteena on täystyöllisyys, josta ollaan kuitenkin luopumassa, mutta palvelui-den tuottamisen kannalta on ehdottaman tärkeää pitää työttömyys matalalla, jotta palveluiden rahoittami-sella on mahdollisimman laaja pohja.
Hyvinvointipalveluiden rahoitus julkisin varoin on haasteen edessä. Erilaiset käyttömaksut lisääntyvät ja kilpailuttaminen lisääntyy tulevaisuudessa. Kunnat ja valtio eivät ole palvelun tuottajina samassa mitta-kaavassa kuin nyt ja yksityinen sektori nostaa osuuttaan hyvinvointipalveluiden tuottajana niin terveys- kuin koulutussektorilla. Kokonaisverotasot tulevat lähentymään korkean ja matalan verotason maissa, mutta hyvinvointivaltioissa korkea kokonaisverotus tulee olemaan korkealla tasolla hyvinvointipalvelui-den rahoittamisen takia.