Vierailijasta ostajaksi - kuluttajaverkkokaupan konversion haasteet
Panttila, Anna (2017)
Panttila, Anna
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tunnistaa yleisimmät kuluttajaverkkokaupan konversion haasteet ja tarjota keinoja, joilla niiden konversiovaikutuksia on mahdollista pienentää. Kuluttajat valitsevat yhä useammin tuotteiden ostopaikaksi verkkokaupan, mutta siitä huolimatta yli 90 prosenttia kaikista verkkokaupan vierailijoista poistuu tekemättä ostosta vierailuistuntonsa aikana. Kaikki verkkokauppaan saapuva liikenne ei ole koskaan konvertoitavissa myynniksi, mutta verkkokaupan kannattavuuden kannalta on tärkeä tunnistaa ja ymmärtää niitä tekijöitä eli konversion haasteita, jotka voivat estää kuluttajaa suorittamasta ostotapahtumaa loppuun asti. Tavoiteltaessa korkeampaa konversioastetta on useissa tapauksissa kustannustehokkaampaa pyrkiä poistamaan tai pienentämään konversion esteitä kuin lisätä markkinointipanostuksia.
Aikaisemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu kuluttajan kokemuksen ja yksittäisten verkkokaupan konversioiden haasteiden vaikutusta kuluttajan ostoaikomukseen ja ostoskorin hylkäämiseen. Tutkimuksissa on tunnistettu useita tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajan halukkuuteen ostaa yksittäisestä verkkokaupasta, mutta konversion haasteista ei ole tehty kokoavaa tutkimusta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on koota aikaisemmissa tutkimuksissa tunnistetut konversion haasteet yhteen ja tarjota ratkaisuehdotuksia konversiovaikutusten alentamiseksi.
Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, joka mahdollisti monipuolisen lähdeaineiston hyödyntämisen ja siten kattavan kuvan muodostamisen kuluttajaverkkokaupan konversion haasteista. Kirjallisuuskatsaukseen hyväksytty aineisto analysoitiin jatkuvan vertailun menetelmällä, ja lopputuloksena muodostettiin kokoava synteesi, jossa tunnistetut kuluttajaverkkokaupan haasteet sijoitettiin perinteisen ostoprosessin malliin. Tutkimustulosten mukaan käytettävyys ja tiedon laatu ovat merkittävimmät kuluttajan ostoaikomukseen vaikuttavat tekijät läpi koko ostoprosessin. Valtaosaan tunnistetuista konversion haasteista vaikuttaa vierailijan subjektiivinen kokemus verkko-ostamiseen liittyvistä riskeistä ja arvio siitä, kuinka hyvin kyseinen verkkokauppa pystyy näihin riskeihin vastaamaan.
Aikaisemmissa tutkimuksissa on tarkasteltu kuluttajan kokemuksen ja yksittäisten verkkokaupan konversioiden haasteiden vaikutusta kuluttajan ostoaikomukseen ja ostoskorin hylkäämiseen. Tutkimuksissa on tunnistettu useita tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajan halukkuuteen ostaa yksittäisestä verkkokaupasta, mutta konversion haasteista ei ole tehty kokoavaa tutkimusta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on koota aikaisemmissa tutkimuksissa tunnistetut konversion haasteet yhteen ja tarjota ratkaisuehdotuksia konversiovaikutusten alentamiseksi.
Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, joka mahdollisti monipuolisen lähdeaineiston hyödyntämisen ja siten kattavan kuvan muodostamisen kuluttajaverkkokaupan konversion haasteista. Kirjallisuuskatsaukseen hyväksytty aineisto analysoitiin jatkuvan vertailun menetelmällä, ja lopputuloksena muodostettiin kokoava synteesi, jossa tunnistetut kuluttajaverkkokaupan haasteet sijoitettiin perinteisen ostoprosessin malliin. Tutkimustulosten mukaan käytettävyys ja tiedon laatu ovat merkittävimmät kuluttajan ostoaikomukseen vaikuttavat tekijät läpi koko ostoprosessin. Valtaosaan tunnistetuista konversion haasteista vaikuttaa vierailijan subjektiivinen kokemus verkko-ostamiseen liittyvistä riskeistä ja arvio siitä, kuinka hyvin kyseinen verkkokauppa pystyy näihin riskeihin vastaamaan.