Kehityskeskustelujen toimivuus alaisten ja esimiesten kokemana
Palviainen, Säde (2010)
Palviainen, Säde
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän empiirisen tutkimuksen lähtökohtana on antaa suuntaa antava kuva kehityskes-kustelukäytännön tilasta sekä työntekijöiden suhtautumisesta kehityskeskusteluja koh-taan kohdeyrityksen osalta. Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten alaisten ja esimies-ten näkemykset kehityskeskustelukäytännöstä eroavat toisistaan. Tutkimuksen tavoit-teena on selvittää, minkälaista hyötyä kehityskeskusteluista on ollut alaisille ja esimie-hille sekä miten tarpeellisina he pitävät kyseisiä keskusteluja. Tämän lisäksi selvitetään mahdollisia näkemyseroja kohdeyrityksen kehityskeskustelukäytännöstä ja sen tarpeel-lisuudesta esimiesten ja työntekijöiden välillä ja sekä tuodaan esiin erityisesti ne seikat, jotka vaikuttavat kehityskeskusteluiden toimivuuteen. Lisäksi tutkitaan, miten henkilös-tö kokee kehityskeskustelut omien tavoitteiden saavuttamisen, osaamisen ja työssä ke-hittymisen välineenä ja edistäjänä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kehityskeskustelukäytännön tarkastelulle, jossa käsitellään syitä kehityskeskustelujen käymiseen ja niiden vaikutuksia koko orga-nisaatioon. Lisäksi käsitellään tekijöitä, jotka vaikuttavat kehityskeskustelujen onnistu-miseen ja esitellään kehityskeskusteluista saatavat hyödyt. Tutkimusaineistona on koh-deyritykseen tehty kysely, johon vastasi 152 alaista ja 24 esimiestä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kehityskeskustelut ovat onnistuessaan erittäin hyvä ja tarpeellinen henkilöstöjohtamisen väline. Keskeinen menestystekijä on-nistuneeseen kehityskeskusteluun on osapuolten huolellinen valmistautuminen ja osa-puolten keskinäinen vuorovaikutus. Tulokset osoittavat, että kehityskeskustelukäytännöt tarvitsevat vielä kehittämistä, jotta niistä saataisiin vielä enemmän hyötyä, ja että alaiset kokisivat keskustelujen hyödyllisyyden työssä kehittymisensä välineenä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu kehityskeskustelukäytännön tarkastelulle, jossa käsitellään syitä kehityskeskustelujen käymiseen ja niiden vaikutuksia koko orga-nisaatioon. Lisäksi käsitellään tekijöitä, jotka vaikuttavat kehityskeskustelujen onnistu-miseen ja esitellään kehityskeskusteluista saatavat hyödyt. Tutkimusaineistona on koh-deyritykseen tehty kysely, johon vastasi 152 alaista ja 24 esimiestä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kehityskeskustelut ovat onnistuessaan erittäin hyvä ja tarpeellinen henkilöstöjohtamisen väline. Keskeinen menestystekijä on-nistuneeseen kehityskeskusteluun on osapuolten huolellinen valmistautuminen ja osa-puolten keskinäinen vuorovaikutus. Tulokset osoittavat, että kehityskeskustelukäytännöt tarvitsevat vielä kehittämistä, jotta niistä saataisiin vielä enemmän hyötyä, ja että alaiset kokisivat keskustelujen hyödyllisyyden työssä kehittymisensä välineenä.