Haasteiden hallinta: Analyysi suomalaisesta huonekaluteollisuudesta
Palosaari, Katri (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka suomalaiset huonekaluteollisuuden yritykset hallitsevat haasteita. Ensiksi muodostetaan ymmärrystä haasteiden hallinnan teoreettisesta taustasta. Selvitetään, kuinka haasteet syntyvät ja kehittyvät edelleen perustuen yrityksen yhteiskunnallisen vastuun kirjallisuuteen, sidosryhmäteoriaan ja elinkaariteoriaan. Toisaalta tarkastellaan, kuinka yritys vastaa näihin haasteisiin ja kuinka haasteisiin vastaaminen kehittyy yrityksen toiminnassa.
Toiseksi kartoitetaan huonekalualaan vaikuttavia kehityssuuntauksia, joista voisi syntyä haasteita. Ensin tutustutaan huonekaluteollisuuden ominaispiirteisiin. Sitten nostetaan esiin aiemmasta tutkimuksesta mahdollisia haasteita. Lopulta selvitetään 10 casen avulla, mitä huonekaluvalmistajayrityksissä pidetään tärkeimpinä tulevaisuuden haasteina, miten näitä haasteita tulkitaan ja kuinka näihin haasteisiin vastataan.
Haastattelujen perusteella yritykset toteuttivat haasteiden hallintaa ja ympäristön tarkkailua epävirallisesti ja satunnaisella tavalla. Tärkeimpänä sidosryhmänään kaikki yritykset pitivät asiakkaitaan, jotka olivat myös tärkeimpien haasteiden taustalla. Merkittävimpänä tulevaisuuden haasteena yrityksissä pidettiin lähes yksimielisesti korkeita työvoimakustannuksia ja halpatuontia, jotka tulkittiin negatiivisesti uhkaksi. Suurin osa yrityksistä haki ratkaisua tähän haasteeseen puolustautuvasti tuotannon puolelta. Tärkeimpien haasteiden joukkoon luettiin kuuluvaksi myös tuotekehitys, asiakaslähtöisyys, jakelukanavien hallinta ja sisustamisen suosion lisääminen.
Toiseksi kartoitetaan huonekalualaan vaikuttavia kehityssuuntauksia, joista voisi syntyä haasteita. Ensin tutustutaan huonekaluteollisuuden ominaispiirteisiin. Sitten nostetaan esiin aiemmasta tutkimuksesta mahdollisia haasteita. Lopulta selvitetään 10 casen avulla, mitä huonekaluvalmistajayrityksissä pidetään tärkeimpinä tulevaisuuden haasteina, miten näitä haasteita tulkitaan ja kuinka näihin haasteisiin vastataan.
Haastattelujen perusteella yritykset toteuttivat haasteiden hallintaa ja ympäristön tarkkailua epävirallisesti ja satunnaisella tavalla. Tärkeimpänä sidosryhmänään kaikki yritykset pitivät asiakkaitaan, jotka olivat myös tärkeimpien haasteiden taustalla. Merkittävimpänä tulevaisuuden haasteena yrityksissä pidettiin lähes yksimielisesti korkeita työvoimakustannuksia ja halpatuontia, jotka tulkittiin negatiivisesti uhkaksi. Suurin osa yrityksistä haki ratkaisua tähän haasteeseen puolustautuvasti tuotannon puolelta. Tärkeimpien haasteiden joukkoon luettiin kuuluvaksi myös tuotekehitys, asiakaslähtöisyys, jakelukanavien hallinta ja sisustamisen suosion lisääminen.