Tilintarkastajan ja asiakkaan väliset neuvottelutilanteet
Palomäki, Mika (2010)
Palomäki, Mika
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämä tutkielma syventyy tilintarkastajan ja asiakkaan välisiin neuvotteluihin. Neuvottelut voivat vaikuttaa oleellisesti tilinpäätöksen sisältöön ja tilintarkastajan riippumattomuuteen. Tarkastelun kohteena on tilintarkastajan ja asiakkaan käyttämät neuvottelustrategiat, joiden perusteella pystytään tekemään johtopäätöksiä neuvottelutilanteiden luonteesta. Tutkielman tavoitteena on selvittää, onko tilintarkastajan ja asiakkaan käyttämissä neuvottelustrategioissa eroa. Lisäksi selvitetään miten tilintarkastajan kokemus ja asiakkaan koko vaikuttavat käytettyihin neuvottelustrategioihin.
Neuvottelustrategioiden selvittämiseen käytettiin ROCI-II kyselyinstrumenttia, joka mittaa viiden eri neuvottelustrategian käyttöä. Kyselyyn vastasi 148 tilintarkastajaa ja 66 asiakasta. Aineisto testattiin parametrittomia keskiarvotestejä käyttäen. Tuloksissa havaittiin, että tilintarkastajan ja asiakkaan neuvottelustrategiat eroavat toisistaan merkittävästi (p<0,001) myöntyvän ja hyökkäävän strategian osalta. Tilintarkastajan kokemus vähensi myöntyvän strategian käyttöä, kun kokemusta mitattiin työvuosien määrällä. Asiakkaan koon kasvaessa havaittiin hyökkäävän strategian käytön lisääntyvän, kun koon mittarina toimi asiakkaan liikevaihto. Tutkielman tulokset antoivat tukea monille aiemmille tilintarkastajan päätöksentekoa koskeville tutkimuksille.
Neuvottelustrategioiden selvittämiseen käytettiin ROCI-II kyselyinstrumenttia, joka mittaa viiden eri neuvottelustrategian käyttöä. Kyselyyn vastasi 148 tilintarkastajaa ja 66 asiakasta. Aineisto testattiin parametrittomia keskiarvotestejä käyttäen. Tuloksissa havaittiin, että tilintarkastajan ja asiakkaan neuvottelustrategiat eroavat toisistaan merkittävästi (p<0,001) myöntyvän ja hyökkäävän strategian osalta. Tilintarkastajan kokemus vähensi myöntyvän strategian käyttöä, kun kokemusta mitattiin työvuosien määrällä. Asiakkaan koon kasvaessa havaittiin hyökkäävän strategian käytön lisääntyvän, kun koon mittarina toimi asiakkaan liikevaihto. Tutkielman tulokset antoivat tukea monille aiemmille tilintarkastajan päätöksentekoa koskeville tutkimuksille.