Ensimmäinen askel uudessa työpaikassa - Tulokkaiden kokemuksia perehdyttämisprosessista
Palmunen, Riikka (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään aluksi perehdyttämistä ja työnopastusta, minkä jälkeen siirrytään perehdyttämisen laajempiin tavoitteisiin: oppimiseen ja organisaatioon sosiaalistumiseen. Huomio kiinnitetään myös perehdytysprosessin jatkuvuuteen, alkaen suunnittelusta ja jatkuen seurantaan. Tutkielman tavoitteena on selvittää uusien työntekijöiden kokemuksia tarvitsemastaan ja saamastaan perehdytyksestä sekä tutkia mahdollisia kehittämiskohteita case -yrityksessä. Tutkimuksessa pyritään selvittämään myös työntekijöiden oppimisprosessia, sosiaalistumista organisaatioon, perehdytys-prosessin jatkuvuutta sekä prosessin yhdenmukaisuutta. Tutkimus rajattiin koskemaan pelkästään uusia, organisaation ulkopuolelta tulleita työntekijöitä. Aineisto on kerätty sähköpostitse kyselylomakkeella, joka koostui avoimista kysymyksistä. Kvalitatiivinen aineisto koostuu 10 henkilön vastauksista, jotka ovat aloittaneet työnsä case -yrityksessä uuden perehdyttämisohjelman aikana.
Tutkimustulokset osoittavat, että jokainen tulokas kokee perehdytyksen yksilöllisesti ja kaikilla on yksilölliset tavat oppia uusia asioita. Samaa mieltä lähes kaikki tutkittavat olivat kuitenkin ajallisten resurssien puutteesta. Kovan kiireen ja huonon perehdyttäjän koettiin hidastavan oppimista. Oppimista puolestaan paransivat erilaiset koulutukset sekä rauhalliset hetket perehdyttäjän seurassa. Vastaajat arvostivat esimiehen tukea ja kannustusta sekä positiivista ja negatiivista palautetta. Oma aktiivisuus ja innostus olivat merkittävässä roolissa koko prosessin ajan. Suurin osa tutkittavista on löytänyt oman paikkansa yrityksessä koeajan jälkeen ja sosiaalistunut organisaatioon hyvin. Monet vastaajista olivat sitä mieltä, että case -yrityksen perehdytysprosessia tulisi kuitenkin kehittää erityisesti perehdyttämisohjelman noudattamisen sekä yhdenmukaistamisen suhteen. Perehdyttämisen seurannan tulisi myös olla jatkuvaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että jokainen tulokas kokee perehdytyksen yksilöllisesti ja kaikilla on yksilölliset tavat oppia uusia asioita. Samaa mieltä lähes kaikki tutkittavat olivat kuitenkin ajallisten resurssien puutteesta. Kovan kiireen ja huonon perehdyttäjän koettiin hidastavan oppimista. Oppimista puolestaan paransivat erilaiset koulutukset sekä rauhalliset hetket perehdyttäjän seurassa. Vastaajat arvostivat esimiehen tukea ja kannustusta sekä positiivista ja negatiivista palautetta. Oma aktiivisuus ja innostus olivat merkittävässä roolissa koko prosessin ajan. Suurin osa tutkittavista on löytänyt oman paikkansa yrityksessä koeajan jälkeen ja sosiaalistunut organisaatioon hyvin. Monet vastaajista olivat sitä mieltä, että case -yrityksen perehdytysprosessia tulisi kuitenkin kehittää erityisesti perehdyttämisohjelman noudattamisen sekä yhdenmukaistamisen suhteen. Perehdyttämisen seurannan tulisi myös olla jatkuvaa.