KUMPPANUUDEN HAASTEITA PK-YRITYKSEN KANSAINVÄLISTYVÄSSÄ LIIKETOIMINNASSA: Tapaustutkimus kahdesta metallialan yrityksestä
Pakarinen, Antti (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Pk-yritysten kansainvälistymisen rajoituksena usein pidetään resurssien ja osaamisen puutteita. Yritykset voivat tehdä yhteistyötä voimavaroja yhdistelemällä, jotta ne pääsisivät parempiin tuloksiin kuin yksin toimimalla. Voidaan olettaa, että yhteistyön avulla pk-yrityksellä on mahdollisuus päästä kansainvälistymään helpommin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää millaisia haasteita pk-yritys kohtaa tämänlaisessa toiminnassa.
Kumppanuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä kahden yrityksen välistä yhteistyösuhdetta, joka perustuu keskinäiseen luottamukseen sekä resurssien ja osaamisten yhdistämiseen niin, että molemmat hyötyvät. Tutkimuksen kohteina oli kaksi metallialan pk-yritystä, jotka ovat kansainvälistyneet kumppaneiden avulla.
Teoriatausta koostuu kansainvälistymiseen ja yritysten väliseen yhteistyöhön liittyvästä kirjallisuudesta, joita on lähestytty pk-yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen on luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen empiirinen osa toteutettiin teemahaastatteluin. Aineistoa analysoitiin vertailemalla yrityksiä keskenään erojen ja yhtäläisyyksien löytämiseksi. Lisäksi tuloksia peilattiin teoriaan. Tutkimuksen tuloksissa haasteet kohdistuivat kumppanin valintaan, itse yhteistyösuhteeseen sekä kumppanuuden kehitykseen.
Kumppanuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä kahden yrityksen välistä yhteistyösuhdetta, joka perustuu keskinäiseen luottamukseen sekä resurssien ja osaamisten yhdistämiseen niin, että molemmat hyötyvät. Tutkimuksen kohteina oli kaksi metallialan pk-yritystä, jotka ovat kansainvälistyneet kumppaneiden avulla.
Teoriatausta koostuu kansainvälistymiseen ja yritysten väliseen yhteistyöhön liittyvästä kirjallisuudesta, joita on lähestytty pk-yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen on luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen empiirinen osa toteutettiin teemahaastatteluin. Aineistoa analysoitiin vertailemalla yrityksiä keskenään erojen ja yhtäläisyyksien löytämiseksi. Lisäksi tuloksia peilattiin teoriaan. Tutkimuksen tuloksissa haasteet kohdistuivat kumppanin valintaan, itse yhteistyösuhteeseen sekä kumppanuuden kehitykseen.