Sitoutumisen ja luottamuksen vaikutus verkostojen kustannuslaskentaan ja avoimet kirjat -laskentaan, Case: Yritys X
Pajula, Katri (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee verkostojen kustannuslaskentaa eli kustannuslaskentaa, joka kattaa koko toimitusketjun. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää sitoutumisen ja luottamuksen vaikutus verkostojen kustannuslaskennan ja avoimet kirjat -laskennan käyttöön. Verkostojen kustannuslaskentamenetelmistä tässä tutkimuksessa perehdytään erityisesti avoimet kirjat -laskentaan. Aikaisemman tutkimuksen perusteella suhteisiin liittyvistä tekijöistä sitoutuminen ja luottamus ovat ratkaisevassa asemassa verkostosuhteiden rakentamisessa ja ylläpitämisessä, ja täten myös verkostojen kustannuslaskennan ja avoimet kirjat -laskennan käyttöönotossa.
Tutkimuksen teoriaosan lähdeaineistona käytettiin aihealueen aikaisempia julkaisuja, pääasiassa tieteellisiä tutkimuksia. Teorian perusteella luotiin viitekehys ja hypoteesit tutkimuksen empiiriselle osalle, joka toteutettiin laivamoottoreita valmistavan Yritys X:n toimittajille suunnatulla kyselytutkimuksella. Tutkimusaineistoa analysoitiin käyttäen rakenneyhtälömallinnusta.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaan sitoutuminen vaikuttaa positiivisesti verkostojen kustannuslaskennan käyttöönottoon ja toimittajan luottamukseen. Avoimet kirjat -laskennan käyttöön asiakkaan sitoutumisella ei kuitenkaan ole vastaavaa vaikutusta. Toimittajan sitoutumisen ja luottamuksen ei havaittu vaikuttavan verkostojen kustannuslaskennan eikä avoimet kirjat -laskennan käyttöön. Avoimet kirjat -laskennan havaittiin vaikuttavan lievästi positiivisesti kustannuslaskennan käyttöön.
Tutkimuksen teoriaosan lähdeaineistona käytettiin aihealueen aikaisempia julkaisuja, pääasiassa tieteellisiä tutkimuksia. Teorian perusteella luotiin viitekehys ja hypoteesit tutkimuksen empiiriselle osalle, joka toteutettiin laivamoottoreita valmistavan Yritys X:n toimittajille suunnatulla kyselytutkimuksella. Tutkimusaineistoa analysoitiin käyttäen rakenneyhtälömallinnusta.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaan sitoutuminen vaikuttaa positiivisesti verkostojen kustannuslaskennan käyttöönottoon ja toimittajan luottamukseen. Avoimet kirjat -laskennan käyttöön asiakkaan sitoutumisella ei kuitenkaan ole vastaavaa vaikutusta. Toimittajan sitoutumisen ja luottamuksen ei havaittu vaikuttavan verkostojen kustannuslaskennan eikä avoimet kirjat -laskennan käyttöön. Avoimet kirjat -laskennan havaittiin vaikuttavan lievästi positiivisesti kustannuslaskennan käyttöön.