Asiantuntijoiden näkemyksiä viestinnästä visuaalisen identiteetin uudistamisprojektissa
Paasikari, Eevamaria (2009)
Paasikari, Eevamaria
2009
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää onnistuneen viestinnän elementtejä visuaalisen identiteetin uudistamisprojekteissa, joissa asiantuntijat ovat palvelun tuottajia. Visuaalinen identiteetti voidaan määritellä yrityksen näkyväksi osaksi. Tarkastelen viestintää asiantuntijoille tehtyjen teemahaastattelujen pohjalta. Haastattelujen teemat pohjautuvat visuaalisen identiteetin uudistamisprojektin vaiheisiin, jonka kautta viestinnällisiä elementtejä tuodaan esiin. Tutkimuksen teoreettisena pohjana tarkastelen yrityksen visuaalisen identiteetin muodostumista, yrityksen muotoilun ja muotoiluprojektien johtamista sekä asiantuntijaviestintää.
Visuaalisen identiteetin uudistamisprojekti tulee yrityksille ajankohtaiseksi, kun yritystä perustetaan, yritys kohtaa jonkin muutoksen tai visuaalinen identiteetti kaipaa päivittämistä. Projektit ostetaan usein asiantuntijayritykseltä, joka hoitaa projektia design management -toimin. Tutkimusaineistoni koostuu kymmenelle asiantuntijalle tehdystä teemahaastattelusta. Tutkimusmenetelminä käytän teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Teemoitan aineiston visuaalisen identiteetin uudistamisprojektin vaiheisiin ja onnistuneen asiantuntijaviestinnän elementteihin. Lisäksi mallinnan projektikuvion asiantuntijoiden haastattelujen pohjalta.
Tutkimuksessa selvisi, että visuaalisen identiteetin uudistamisprojekti jakautuu perehtymiseen, suunnitteluun, soveltamiseen ja seurantaan. Projekti on asiakasyrityksen muotoilun voimavarojen hyödyntämistä ja strategisten päämäärien tavoittelemista, eli toiminta on design managementia. Tutkimukseni tulokset osoittivat, että onnistuneen viestinnän elementtejä ohjaavat viestintätoimet, viestintäosapuolen valinta asiakasyrityksessä, viestintäkanavien hallinta ja ongelmien käsittely. Onnistuneen viestinnän toimet jakaantuvat yläkäsitteisiin: avoimuus, kritiikki ja asiantuntijuus. Toimissa korostui avoin keskustelu, rehellinen kritiikki ja asiantunteva lähestyminen asiakasyritykseen. Visuaalinen identiteetti on yrityksen todelliseen identiteettiin perustuva, joten projekti vaatii asiakasyrityksen läheistä tarkastelua ja osapuolien avoimuutta. Viestintäosapuolen valinta helpottaa projektin aiheuttaman muutoksen hyväksymistä. Viestintäkanavien valinta ei ole oleellista, vaan oikeiden kanavien hallinta oikeissa tilanteissa.
Visuaalisen identiteetin uudistamisprojekti tulee yrityksille ajankohtaiseksi, kun yritystä perustetaan, yritys kohtaa jonkin muutoksen tai visuaalinen identiteetti kaipaa päivittämistä. Projektit ostetaan usein asiantuntijayritykseltä, joka hoitaa projektia design management -toimin. Tutkimusaineistoni koostuu kymmenelle asiantuntijalle tehdystä teemahaastattelusta. Tutkimusmenetelminä käytän teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Teemoitan aineiston visuaalisen identiteetin uudistamisprojektin vaiheisiin ja onnistuneen asiantuntijaviestinnän elementteihin. Lisäksi mallinnan projektikuvion asiantuntijoiden haastattelujen pohjalta.
Tutkimuksessa selvisi, että visuaalisen identiteetin uudistamisprojekti jakautuu perehtymiseen, suunnitteluun, soveltamiseen ja seurantaan. Projekti on asiakasyrityksen muotoilun voimavarojen hyödyntämistä ja strategisten päämäärien tavoittelemista, eli toiminta on design managementia. Tutkimukseni tulokset osoittivat, että onnistuneen viestinnän elementtejä ohjaavat viestintätoimet, viestintäosapuolen valinta asiakasyrityksessä, viestintäkanavien hallinta ja ongelmien käsittely. Onnistuneen viestinnän toimet jakaantuvat yläkäsitteisiin: avoimuus, kritiikki ja asiantuntijuus. Toimissa korostui avoin keskustelu, rehellinen kritiikki ja asiantunteva lähestyminen asiakasyritykseen. Visuaalinen identiteetti on yrityksen todelliseen identiteettiin perustuva, joten projekti vaatii asiakasyrityksen läheistä tarkastelua ja osapuolien avoimuutta. Viestintäosapuolen valinta helpottaa projektin aiheuttaman muutoksen hyväksymistä. Viestintäkanavien valinta ei ole oleellista, vaan oikeiden kanavien hallinta oikeissa tilanteissa.