Onko nimellä merkitystä? Etelä-Pohjanmaan yritysnimistön rakenteellista ja sisällöllistä tarkastelua
Onikki, Pirjo (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisista nimenosista Etelä-Pohjanmaan yritysnimet koostuvat ja millaisia mielikuvia nimenosat herättävät. Työ lukeutuu nimistöntutkimuksen alaisuuteen ja tutkimuksen pääteoriana toimii Paula Sjöblomin luoma funktionaalis-semanttinen malli. Tämän lisäksi työssä paneudutaan myös nimenosien luomiin mielikuviin ja merkityksiin, jolloin ei vältytä tarkastelemasta aineistoa myös hienoisesti kaupallisesta näkökulmasta. Sisällöllinen analyysi pohjaa muun muassa Leechin luokitteluun erilaisista merkityksistä sekä mielikuvan käsitteeseen.
Aineistona työssä on 157 yritysnimeä Etelä-Pohjanmaan alueelta. Olennaisena tutkimuskohteena ovat toimialojen väliset yhtäläisyydet ja eroavaisuudet, joten aineiston nimet jakautuvat moottoriajoneuvokorjaamoihin ja mainostoimistoihin. Tutkimustulosten mukaan eri toimialojen nimet poikkeavatkin toisistaan huomattavasti ja suuria eroja on huomattavissa esimerkiksi tekosanojen sekä leksikaalista merkitystä kantavien ilmausten käytössä. Mainostoimistojen nimissä niiden käyttö on runsaampaa ja luonteeltaan rikkaampaa. Myös englannin kielen käyttö on mainostoimistoille huomattavasti ominaisempi tapa kuin korjaamonimille. Korjaamonimien keskuudessa puolestaan esimerkiksi henkilönnimillä on merkittävämpi rooli.
Yritysmuoto ei tutkimuksen mukaan vaikuta yritysnimeen. Nimistä on kuitenkin havaittavissa muutamia selkeitä prototyyppisiä rakenteellisia seikkoja muun muassa nimenosien järjestyksessä. Sisällöllisesti löytyy myös vakiintuneita malleja kuten toimipaikan ilmaiseminen yhdyssanan perusosana tuotteen rinnalla. Myös eri nimenosien semanttisessa luonteessa on havaittavissa eroavaisuuksia, ja kullekin nimenosaryhmälle puolestaan yhdistäviä piirteitä. Nimenosista käytännöllisyyteen tukeutuvia ovat esimerkiksi tuotetta ilmaiseva ja selventävä nimenosa. Mielikuvia herättäviä ovat leksikaalista merkitystä kantavat ilmaukset sekä tekosanat.
Aineistona työssä on 157 yritysnimeä Etelä-Pohjanmaan alueelta. Olennaisena tutkimuskohteena ovat toimialojen väliset yhtäläisyydet ja eroavaisuudet, joten aineiston nimet jakautuvat moottoriajoneuvokorjaamoihin ja mainostoimistoihin. Tutkimustulosten mukaan eri toimialojen nimet poikkeavatkin toisistaan huomattavasti ja suuria eroja on huomattavissa esimerkiksi tekosanojen sekä leksikaalista merkitystä kantavien ilmausten käytössä. Mainostoimistojen nimissä niiden käyttö on runsaampaa ja luonteeltaan rikkaampaa. Myös englannin kielen käyttö on mainostoimistoille huomattavasti ominaisempi tapa kuin korjaamonimille. Korjaamonimien keskuudessa puolestaan esimerkiksi henkilönnimillä on merkittävämpi rooli.
Yritysmuoto ei tutkimuksen mukaan vaikuta yritysnimeen. Nimistä on kuitenkin havaittavissa muutamia selkeitä prototyyppisiä rakenteellisia seikkoja muun muassa nimenosien järjestyksessä. Sisällöllisesti löytyy myös vakiintuneita malleja kuten toimipaikan ilmaiseminen yhdyssanan perusosana tuotteen rinnalla. Myös eri nimenosien semanttisessa luonteessa on havaittavissa eroavaisuuksia, ja kullekin nimenosaryhmälle puolestaan yhdistäviä piirteitä. Nimenosista käytännöllisyyteen tukeutuvia ovat esimerkiksi tuotetta ilmaiseva ja selventävä nimenosa. Mielikuvia herättäviä ovat leksikaalista merkitystä kantavat ilmaukset sekä tekosanat.