Budjetoinnin riskitekijät. Case Länsi-Suomen lääninhallitus.
Ollikainen, Liisa (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Taloudelliseen johtamiseen liittyy aina riskitekijöitä mutta toistaiseksi on vain vähän tutkimusta siitä, kuinka organisaatiot käytännössä niitä hallitsevat. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää ja analysoida, kuinka johtajat havaitsevat ja johtavat riskitekijöitä budjetoinnin yhteydessä.
Tutkimus pohjautuu Collierin ja Berryn vuonna 2000 tekemään tutkimukseen, jossa analysoitiin neljän englantilaisen organisaation johdon havaitsemia budjetointiin liittyviä riskitekijöitä. Teoriaosuudessa tämän esimerkkitutkimuksen sekä muiden esiteltyjen riskiluokitusten perusteella luodaan tutkimuksen viitekehys. Sen mukaan voidaan olettaa, että kohdeorganisaation budjettivastuussa olevat henkilöt tunnistavat ja pyrkivät johtamaan riskitekijöitä ainakin neljästä eri riskiluokasta: taloudellisesta, operationaalisesta, poliittisesta ja henkilökohtaisesta. Lisäksi teoriassa käsitellään organisaation riskiin suhtautumista ja mahdollista sisäistä tai ulkoista riskin siirtoa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus ja sen kohdeorganisaationa toimii Länsi-Suomen lääninhallitus ja sen kolme osastoa: hallinto-osasto, sosiaali- ja terveysosasto sekä poliisiosasto. Tutkimuksen tulokset ovat yhdensuuntaisia esimerkkitutkimukseen nähden. Riskitekijöitä tunnistettiin kaikista neljästä riskiluokasta eikä muita merkittäviä riskiluokkia tulosten perusteella voida osoittaa. Lisäksi kaikilla osastoilla ilmeni riskin siirtoa ja johtajien suhtautuminen riskiin oli samanlaista: riskit otetaan budjetoinnin yhteydessä huomioon ja niiden arvioimiseksi käytetään epävirallisia analyyseja. Yleisellä tasolla tutkimus auttaa ymmärtämään paremmin johdon laskentatoimen roolia sekä rajoitteita suomalaisessa julkishallinnossa.
Tutkimus pohjautuu Collierin ja Berryn vuonna 2000 tekemään tutkimukseen, jossa analysoitiin neljän englantilaisen organisaation johdon havaitsemia budjetointiin liittyviä riskitekijöitä. Teoriaosuudessa tämän esimerkkitutkimuksen sekä muiden esiteltyjen riskiluokitusten perusteella luodaan tutkimuksen viitekehys. Sen mukaan voidaan olettaa, että kohdeorganisaation budjettivastuussa olevat henkilöt tunnistavat ja pyrkivät johtamaan riskitekijöitä ainakin neljästä eri riskiluokasta: taloudellisesta, operationaalisesta, poliittisesta ja henkilökohtaisesta. Lisäksi teoriassa käsitellään organisaation riskiin suhtautumista ja mahdollista sisäistä tai ulkoista riskin siirtoa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus ja sen kohdeorganisaationa toimii Länsi-Suomen lääninhallitus ja sen kolme osastoa: hallinto-osasto, sosiaali- ja terveysosasto sekä poliisiosasto. Tutkimuksen tulokset ovat yhdensuuntaisia esimerkkitutkimukseen nähden. Riskitekijöitä tunnistettiin kaikista neljästä riskiluokasta eikä muita merkittäviä riskiluokkia tulosten perusteella voida osoittaa. Lisäksi kaikilla osastoilla ilmeni riskin siirtoa ja johtajien suhtautuminen riskiin oli samanlaista: riskit otetaan budjetoinnin yhteydessä huomioon ja niiden arvioimiseksi käytetään epävirallisia analyyseja. Yleisellä tasolla tutkimus auttaa ymmärtämään paremmin johdon laskentatoimen roolia sekä rajoitteita suomalaisessa julkishallinnossa.