Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuluttajalähtöinen uusien ruokatuotekonseptien kehittäminen Case: Diabeetikoille ja diabetesriskin omaavilel tähdätyt runsaskuitutuotteet

Ojanperä, Marika (2008)

 
Katso/Avaa
osuva_2832.pdf (1.440Mb)
Lataukset: 

Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla.
Ojanperä, Marika
2008
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on soveltaa kuluttajalähtöisen tuotekehityksen periaatteita ja toimintamalleja runsaskuituisten elintarvikeideoiden ja elintarvikekonseptien kohderyhmälähtöisessä tuottamisessa. Tutkielman ensimmäisenä tavoitteena on esitellä ja tarkastella elintarvikkeiden kuluttajalähtöiseen tuotekehitysajatteluun liittyviä käsitteitä, vaiheita ja malleja. Toisena tavoitteena on kuvata ja eritellä ruokatuotekonseptien suunnittelua, testaamisprosessia ja niihin liittyviä kriittisiä päätöksentekoalueita. Kolmantena tavoitteena on tutkia, miten diabeetikot ja diabetes riskin omaavat havainnoivat eri ruokatuotekonseptin osa-alueita. Lisäksi pyritään selvittämään olemassa olevien runsaskuitutuotteiden vertailun avulla mahdollisia uusiin tuotteisiin siirrettäviä ominaisuuksia sekä yleisesti tarpeita diabeetikoille ja diabetesriskin omaaville kohdennetuille uusille runsaskuitutuotteille. Empirian avulla pyritään luomaan ehdotelmia uusiksi ruokatuotekonsepteiksi. Tutkielma on kirjoitettu manageriaalisesta näkökulmasta. Tutkielman tarkastelutapa on normatiivinen.

Empiirinen osuus tehtiin laadullista tutkimusotetta käyttäen. Empiirisessä osiossa tehtiin 10 kuluttajalle teemahaastattelu. Teemat muodostettiin ruokatuotekonseptin eri osa-alueista, eli jakelusta, itse tuotteesta, kohderyhmästä, mainonnasta ja pakkauksesta. Haastattelun loppuvaiheessa kuluttajille esitettiin tuotekori. Tuotekorin sisältöä vertailtiin ja jokainen tuote käytiin läpi ruokatuotekonseptin osa-alueita ajatellen. Tuotekorissa oli 12 tuotetta, joista muodostettiin 3 tuoteryhmää. Lisäksi empiriassa tehtiin asiantuntijahaastattelu sekä omaa analyysiä jo olemassa olevista runsaskuitutuotteista.

Tulokset osoittivat, että diabeetikoiden ja riskiryhmään kuuluvien henkilöiden tarpeet ja arvostukset ruokatuotekonseptin osa-alueita kohtaan sekä kulutustottumukset voivat olla hyvin moninaisia. Suhtautuminen ei ole sidottu terveydentilaan vaan on enemmänkin kiinni persoonasta. Yhdistävä tekijä oli ruuan maun arvostus. Haastateltavien mukaan uusille runsaskuitutuotteille olisi kysyntää. He toivovat peruselintarviketta ja välipalaa. Myös asiantuntijan mukaan välipaloille olisi tarvetta. Tulosten ja oman analyysin pohjalta kehitettiin ehdotelmia uusiksi runsaskuituisiksi ruokatuotekonsepteiksi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt (rajattu saatavuus) [3253]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste