Asuntomessut – kesätapahtuma tuotteena
Nymark, Maria (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin Asuntomessut palvelee erityyppisiä kuluttajia. Asuntomessuilla on pitkät perinteet, joten tutkimuksen alussa käydään läpi tapahtuman historiaa ja ominaispiirteitä. Tutkielman ensimmäisenä tavoitteena on selvittää, mistä tekijöistä Asuntomessut tuotteena koostuu. Koska aikaisempaa kirjallisuutta tästä aiheesta on varsin niukasti, viitekehyksen luomisessa käytetään apuna palvelujen ja matkailun markkinoinnin teoriaa sekä tarkastellaan Asuntomessuja kokemuksena ja elämyksenä. Näitä yhdistelemällä Asuntomessuista luodaan kokonaisvaltainen tuotemalli ja pyritään löytämään tapahtumasta ulottuvuuksia. Mallin keskeinen osa on tapahtuman tarjoama hyöty kuluttajalle ja messuvieraan syy saapua Asuntomessuille. Tärkeässä roolissa on myös Asuntomessualue, asiakkaan osallistuminen ja messuvieraan mahdollisuus tehdä erilaisia valintoja.
Toisena tavoitteena on selvittää sitä, voidaanko messuvieraita tyypitellä tiettyihin ryhmiin ja muodostaa käyttäjistä profiileja. Tämän selvittämiseksi tapahtuman osanottajille tehtiin kyselytutkimus, jonka avulla pyrittiin selvittämään messuvieraiden mielipiteitä. Otoksen koko oli 500 ja vastauksia saatiin 290. Tuloksia analysoidaan frekvenssien, tilastollisten poikkeamien, faktorianalyysin ja klusterianalyysin avulla. Kyselytutkimuksen vastauksia täydennettiin pyytämällä 20 messuvieraalta tarina messuvierailusta. Messuvieraiden joukosta nousee viisi kävijäryhmää, rationaaliset messuvieraat, helppoutta hakevat messuvieraat, tunteita hakevat messuvieraat, kokemushakuiset messuvieraat ja palvelunhaluiset messuvieraat.
Tutkielman viimeisenä tavoitteena on edellisten pohjalta arvioida sitä, miten Asuntomessuja kulutustapahtumana tulisi kehittää, jotta voitaisiin entistä paremmin vastata kuluttajien tarpeisiin. Tapahtuman kehityksen tulisi pohjautua eri kävijäryhmien tarpeiden huomioimiseen ja kohdentaa palveluja sen mukaan, mitä kukin kävijäryhmä arvostaa. Tapahtuman peruslähtökohdat ovat hyvät, mutta muutoksia tarvitaan, jotta Asuntomessut säilyy jatkossakin suositumpien kesätapahtumien joukossa.
Toisena tavoitteena on selvittää sitä, voidaanko messuvieraita tyypitellä tiettyihin ryhmiin ja muodostaa käyttäjistä profiileja. Tämän selvittämiseksi tapahtuman osanottajille tehtiin kyselytutkimus, jonka avulla pyrittiin selvittämään messuvieraiden mielipiteitä. Otoksen koko oli 500 ja vastauksia saatiin 290. Tuloksia analysoidaan frekvenssien, tilastollisten poikkeamien, faktorianalyysin ja klusterianalyysin avulla. Kyselytutkimuksen vastauksia täydennettiin pyytämällä 20 messuvieraalta tarina messuvierailusta. Messuvieraiden joukosta nousee viisi kävijäryhmää, rationaaliset messuvieraat, helppoutta hakevat messuvieraat, tunteita hakevat messuvieraat, kokemushakuiset messuvieraat ja palvelunhaluiset messuvieraat.
Tutkielman viimeisenä tavoitteena on edellisten pohjalta arvioida sitä, miten Asuntomessuja kulutustapahtumana tulisi kehittää, jotta voitaisiin entistä paremmin vastata kuluttajien tarpeisiin. Tapahtuman kehityksen tulisi pohjautua eri kävijäryhmien tarpeiden huomioimiseen ja kohdentaa palveluja sen mukaan, mitä kukin kävijäryhmä arvostaa. Tapahtuman peruslähtökohdat ovat hyvät, mutta muutoksia tarvitaan, jotta Asuntomessut säilyy jatkossakin suositumpien kesätapahtumien joukossa.