Sanatyyppien esittelytavat suomen alkeisoppikirjoissa sekä maahanmuuttajaopettajien käyttämät opetusmenetelmät sanatyyppien opetuksessa
Nygård, Annabella (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Den här pro gradu -avhandlingen består av två undersökningsmoment. Först undersöker jag på vilket sätt och i vilken utsträckning olika nybörjarläroböcker i finska behandlar finska nomentyper. Jag går igenom tio läroböcker och beskriver förekomsten av nomentyper. Läroböckerna indelas i två grupper på basen av om de innehåller en explicit eller en implicit beskrivning av nomentyper. Därefter jämför jag resultaten sinsemellan samt med en jämförelsemodell som jag utarbetat utgående från Leila Whites nomenindelningsmodell i grammatikboken Suomen kielioppia ulkomaalaisille. Finskans nomentyper och deras böjningsstammar spelar en central roll i inlärningen av finska som andra eller främmande språk.
Den andra delen i min forskning utgörs av en enkät, som jag skickat ut till invandrarlärare i finska runtom i Finland. Genom enkäten ville jag få aktuella uppgifter om läroböckers användning samt vilka undervisningsmetoder lärarna använder i fråga om nomentyperna.
Det visade sig att de flesta läroböcker innehöll en explicit beskrivning av finskans nomentyper, dvs. de beskrev utifrån grundformens sista bokstäver vilka regelmässiga ändringar som inträffar i stammen (den sk. Item-and-Process -modellen).
Lärarna å sin sida använder allt från inga till så gott som alla tillgängliga läroböcker i sin undervisning. Man är nöjd med tillgången på läroböcker, men inte med deras innehåll. Därför gör de flesta lärare största delen av sitt undervisningsmaterial själva. Främst önskas det mer enkelt och lättförståeligt material för de svagaste grupperna. I de läroböcker som finns avancerar man för snabbt och de lämpar sig enligt lärarna bäst för utbildade personer med teoretiska färdigheter.
Den andra delen i min forskning utgörs av en enkät, som jag skickat ut till invandrarlärare i finska runtom i Finland. Genom enkäten ville jag få aktuella uppgifter om läroböckers användning samt vilka undervisningsmetoder lärarna använder i fråga om nomentyperna.
Det visade sig att de flesta läroböcker innehöll en explicit beskrivning av finskans nomentyper, dvs. de beskrev utifrån grundformens sista bokstäver vilka regelmässiga ändringar som inträffar i stammen (den sk. Item-and-Process -modellen).
Lärarna å sin sida använder allt från inga till så gott som alla tillgängliga läroböcker i sin undervisning. Man är nöjd med tillgången på läroböcker, men inte med deras innehåll. Därför gör de flesta lärare största delen av sitt undervisningsmaterial själva. Främst önskas det mer enkelt och lättförståeligt material för de svagaste grupperna. I de läroböcker som finns avancerar man för snabbt och de lämpar sig enligt lärarna bäst för utbildade personer med teoretiska färdigheter.