Tiimien toimivuus yhdistyneessä oppilaitoksessa
Nokkonen, Sirpa (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämä pro gradu –työ on usean ammatillisen oppilaitoksen fuusiosta syntyneen Porin Palveluopiston piirissä tehty case-tutkimus kahden eri tiimin toiminnasta. Tutkimuskohteina olleiden tietotekniikan tiimin ja opinto-ohjauksen tiimin toimintaa tarkasteltiin erityisesti tiimityöhön sitoutumisen, yhteistyön, yksilöllisyyden kokemisen ja tulosten suhteen. Tavoitteena oli arvioida, miten edellä mainitut tekijät vaikuttivat näiden tiimien toimivuuteen ja elinvoimaisuuteen. Lähtökohtaisesti ko. tiimit luokiteltiin aktiivisesti toimiviksi, elinvoimaisiksi tiimeiksi.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa keskeisenä tutkimusmenetelmänä olivat henkilökohtaiset teemahaastattelut. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin täydentävää kyselylomaketta. Teemahaastatteluihin osallistui kaikki tietotekniikan tiimin jäsenet (8) ja yhtä jäsentä lukuun ottamatta koko opinto-ohjauksen tiimi (4). Henkilöhaastattelut nauhoitettiin, kirjoitettiin puhtaaksi ja analysoitiin. Samat 12 jäsentä palauttivat myös kyselylomakkeen, jonka tuloksia tarkasteltiin lähinnä tiimin kehitysasteen näkökulmasta arvioitaessa sen nykytilaa.
Tutkimuksen empiirisessä osassa teemahaastatteluissa pureuduttiin siis jäsenten tiimitoiminnan kokemuksiin neljällä eri osa-alueella (sitoutuminen, yhteistyö, yksilöllisyys ja tulokset). Osa-alueet avattiin niin, että niiden alle kerättiin elementtejä, jotka selittäisivät ko. ilmiöitä. Analysoinnissa jäsenten näkemyksistä ja kokemuksista kyseisten tekijöiden suhteen pyrittiin löytämään yhdenmukaisuuksia. Toisaalta keskustelujen pohjalta pyrittiin arvioimaan, mitkä seikat vahvimmin selittäisivät kyseisten tiimien toiminnan jatkuvuutta oppilaitosorganisaatiossa, jossa on lukuisia esimerkkejä myös tiimien hiipumisesta. Teemahaastattelujen pohjalta tehdyt johtopäätökset annettiin tiimien jäsenten kommentoitavaksi.
Teemahaastattelujen ja kyselyn tulokset osoittivat, että tiimin toimivuuteen ja elinvoimaisuuteen vaikutti tietotekniikan tiimissä ensisijaisesti sitoutuminen. Tiimin tehtävä ja suoritushaaste koettiin niin tärkeäksi, että se yhdessä toimivan yhteistyön kanssa sitoutti ja motivoi kaikki jäsenet tiimityöhön. Opo-tiimin osalta yhteistyöhön liittyvien elementtien vaikutus oli merkittävin. Muilta jäseniltä saatu tuki ja pienen tiimin hyvä me-henki koettiin erityiseksi voimavaraksi. Kehitysasteeltaan tietotekniikan tiimi voitiin luokitella todelliseksi tiimiksi, jolla on yhteiset tavoitteet, jossa voidaan hyödyntää erilaista osaamista ja jossa on tekemisen meininki. Tavoiteltavaa sillä on vielä suunnitelmallisuuden ja jäsenten yksilöllisyyden kehittämisen alueella. Opo-tiimi puolestaan toimii työryhmätyyppisesti, mutta siinä on kuitenkin joitakin potentiaalisen, jopa todellisen tiimin piirteitä.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa keskeisenä tutkimusmenetelmänä olivat henkilökohtaiset teemahaastattelut. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin täydentävää kyselylomaketta. Teemahaastatteluihin osallistui kaikki tietotekniikan tiimin jäsenet (8) ja yhtä jäsentä lukuun ottamatta koko opinto-ohjauksen tiimi (4). Henkilöhaastattelut nauhoitettiin, kirjoitettiin puhtaaksi ja analysoitiin. Samat 12 jäsentä palauttivat myös kyselylomakkeen, jonka tuloksia tarkasteltiin lähinnä tiimin kehitysasteen näkökulmasta arvioitaessa sen nykytilaa.
Tutkimuksen empiirisessä osassa teemahaastatteluissa pureuduttiin siis jäsenten tiimitoiminnan kokemuksiin neljällä eri osa-alueella (sitoutuminen, yhteistyö, yksilöllisyys ja tulokset). Osa-alueet avattiin niin, että niiden alle kerättiin elementtejä, jotka selittäisivät ko. ilmiöitä. Analysoinnissa jäsenten näkemyksistä ja kokemuksista kyseisten tekijöiden suhteen pyrittiin löytämään yhdenmukaisuuksia. Toisaalta keskustelujen pohjalta pyrittiin arvioimaan, mitkä seikat vahvimmin selittäisivät kyseisten tiimien toiminnan jatkuvuutta oppilaitosorganisaatiossa, jossa on lukuisia esimerkkejä myös tiimien hiipumisesta. Teemahaastattelujen pohjalta tehdyt johtopäätökset annettiin tiimien jäsenten kommentoitavaksi.
Teemahaastattelujen ja kyselyn tulokset osoittivat, että tiimin toimivuuteen ja elinvoimaisuuteen vaikutti tietotekniikan tiimissä ensisijaisesti sitoutuminen. Tiimin tehtävä ja suoritushaaste koettiin niin tärkeäksi, että se yhdessä toimivan yhteistyön kanssa sitoutti ja motivoi kaikki jäsenet tiimityöhön. Opo-tiimin osalta yhteistyöhön liittyvien elementtien vaikutus oli merkittävin. Muilta jäseniltä saatu tuki ja pienen tiimin hyvä me-henki koettiin erityiseksi voimavaraksi. Kehitysasteeltaan tietotekniikan tiimi voitiin luokitella todelliseksi tiimiksi, jolla on yhteiset tavoitteet, jossa voidaan hyödyntää erilaista osaamista ja jossa on tekemisen meininki. Tavoiteltavaa sillä on vielä suunnitelmallisuuden ja jäsenten yksilöllisyyden kehittämisen alueella. Opo-tiimi puolestaan toimii työryhmätyyppisesti, mutta siinä on kuitenkin joitakin potentiaalisen, jopa todellisen tiimin piirteitä.