Innovaatio- ja asiakasnäkökulmien yhdistäminen uuden teknologian kaupallistamisessa
Niva, Johanna (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli löytää keinoja yhdistää tekninen innovaatio ja asiakkaiden tarpeet yrityksen uuden teknologian kaupallistamistoimenpiteitä suunniteltaessa. Tutkielman teoriaosassa analysoitiin innovaation käsitettä ja tuotteen elinkaaren mallia. Teknologian kaupallistamisvaihe jaettiin Vijay K. Jollyn mallin pohjalta viiteen aliprosessiin: mielikuvien luomiseen, haudontaan, demonstraatioon, promootioon ja uuden tuotteen vahvistamiseen. Näiden aliprosessien ympärille rakennettua mallia täydennettiin muilla lähteillä.
Empiirinen tutkimus suoritettiin yksittäisenä case-tutkimuksena PKC Group Oyj:ssä. PKC Group Oyj on kansainvälinen hyötyajoneuvojen johdinsarjavalmistaja, joka on laajentamassa toimintojaan ajoneuvoväyläteknologian puolelle. Case-tutkimuksen lisäksi tutkimusmetodina käytettiin toimintatutkimusta, jossa tutkija osallistuu aktiivisesti tutkimuskohteen kehittämiseen.
Tutkielman teoriaosassa määriteltyjen kaupallistamisprosessin vaiheiden avulla analysoitiin case-yrityksen toimialan tekijät ja suunniteltiin uudelle teknologialle kaupallistamisen vaiheet. Vahvan teknologiaosaamisen lisäksi oleellisia tekijöitä uuden tuotteen kaupallisten mahdollisuuksien arvioinnissa ovat yrityksen johdon vakuuttaminen teknologiaprojektin tueksi, uuden teknologian saaminen kohdemarkkinoilla tunnetuksi, sopivan sovelluskohteen löytäminen, tuotteen asemointi ja hinnoittelu sekä käyttäjien riskin minimointi tehokkaan koulutus- ja huoltoverkoston avulla.
Empiirinen tutkimus suoritettiin yksittäisenä case-tutkimuksena PKC Group Oyj:ssä. PKC Group Oyj on kansainvälinen hyötyajoneuvojen johdinsarjavalmistaja, joka on laajentamassa toimintojaan ajoneuvoväyläteknologian puolelle. Case-tutkimuksen lisäksi tutkimusmetodina käytettiin toimintatutkimusta, jossa tutkija osallistuu aktiivisesti tutkimuskohteen kehittämiseen.
Tutkielman teoriaosassa määriteltyjen kaupallistamisprosessin vaiheiden avulla analysoitiin case-yrityksen toimialan tekijät ja suunniteltiin uudelle teknologialle kaupallistamisen vaiheet. Vahvan teknologiaosaamisen lisäksi oleellisia tekijöitä uuden tuotteen kaupallisten mahdollisuuksien arvioinnissa ovat yrityksen johdon vakuuttaminen teknologiaprojektin tueksi, uuden teknologian saaminen kohdemarkkinoilla tunnetuksi, sopivan sovelluskohteen löytäminen, tuotteen asemointi ja hinnoittelu sekä käyttäjien riskin minimointi tehokkaan koulutus- ja huoltoverkoston avulla.