Tuomarinviran oikeudellinen sääntely Italiassa ja Suomessa
Nieminen, Mirkka (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Montesquieun kehittämällä valtiovallan kolmijako-opilla tarkoitetaan lainsäädäntövallan, hallitusvallan ja tuomiovallan toisistaan erottamista. Tuomarin asema tuomiovallan käyttäjänä ja oikeudenmukaisuuden ylläpitäjänä on yhteiskunnassamme keskeinen. Tuomiovallan Tutkimuksen riippumattomuus muusta valtiovallasta sekä poliittisista vaikutteista on tärkeää kansalaisten luottamuksen säilyttämiseksi. Tuomiovallan riippumattomuuteen kytkeytyy olennaisena osana tuomarinvirka ja sen oikeudellinen sääntely.
Tutkimustehtävänä on tarkastella tuomiovallan riippumattomuutta tuomarinviran oikeudellisten piirteiden kautta Italiassa ja Suomessa. Tutkia miten maiden tuomioistuinjärjestelmät eroavat toisistaan rakeentellisesti. Selvittää miten tuomarinviran oikeudellisesti säännellyt piirteet kuten esimerkiksi nimittäminen sekä tuomarin oikeudet ja tuomarin vastuu on toteutettu Italiassa ja Suomessa.
Keskeisinä käsitteinä tuomiovalta, tuomioistuimet, tuomioistuinjärjestelmä sekä tuomarien nimittämisjärjestelmä ja tuomarin virkavastuu.
Metodina on käytetty vertailevaa tutkimusta. Lähdeaineistona on käytetty sekä virallisaineistoa eli lakisäädöksiä ja Suomen osalta komitean ja työryhmänmietintöjä, että kirjallisuuslähteitä molemmista maista. Lisäksi lähdeaineistossa on mukana internet-lähteistöä lähinnä maiden tuomioistuinten sekä oikeusministeriön internet-sivuilta.
Havaintoina erot ja yhtäläisyydet maiden tuomioistuinjärjestelmissä ja tuomarinviran piirteiden toteuksessa. Keskeisimpänä erona tuomioistuinjärjestelmien erilaisuus, Italian tuomioistuinjärjestelmä on huomattavasti monimutkaisempi kuin Suomen. Italiassa tuomarien koulutusta ja uraa valvoo riippumaton elin Consiglio Superiore della Magistratura, jolle Suomesta ei löydy vastaavuutta. Suomessa ollaan aloittamassa järjestelmällistä tuomarinkoulutusta, Italiassa puolestaan jo vakiintunut järjestelmä. Tuomari etenee virkaurallaan molemmissa maissa virkaiän perusteella, Italiassa lisäksi arviointi ennen jokaista uutta nimitystä. Tuomarin eroamisikä on Suomessa 67-vuotta ja Italiassa 75-vuotta. Tuomarinvastuu on rikos- ja siviilioikeudellista vastuuta sekä Italiassa myös kurinpidollista vastuuta.
Johtopäätöksinä maiden eroavaisuuksiin johtaneet syyt, kuten historialliset ja kulttuurilliset syyt. Historiallisina syinä Italiassa fasismin jättämä tarve estää valtion mahdollisuus yksipuoliseen hallintaan tai diktatuuriin. Fasisimin seurauksena myös kansalaisten epäluottamus valtiota kohtaan. Kulttuurillisina syinä esimerkiksi italialaisten teoriakeskeinen traditio, joka johtaa sääntöihin ja byrokratian kasvuun. Italian monimutkainen järjestelmä sekä historialliset ja kulttuurilliset syyt, vastaan Suomen pohjoismaalaista vakautta ja yksinkertaisuutta ovat pääsyyt maiden välillä vallitseviin eroavaisuuksiin. Yhtäläisyyksiä löytyy kuitenkin myös ja ne johtuvat eurooppalaisuudesta ja tuomarinvirkaa koskevasta yleisestä käytännöstä.
Tutkimustehtävänä on tarkastella tuomiovallan riippumattomuutta tuomarinviran oikeudellisten piirteiden kautta Italiassa ja Suomessa. Tutkia miten maiden tuomioistuinjärjestelmät eroavat toisistaan rakeentellisesti. Selvittää miten tuomarinviran oikeudellisesti säännellyt piirteet kuten esimerkiksi nimittäminen sekä tuomarin oikeudet ja tuomarin vastuu on toteutettu Italiassa ja Suomessa.
Keskeisinä käsitteinä tuomiovalta, tuomioistuimet, tuomioistuinjärjestelmä sekä tuomarien nimittämisjärjestelmä ja tuomarin virkavastuu.
Metodina on käytetty vertailevaa tutkimusta. Lähdeaineistona on käytetty sekä virallisaineistoa eli lakisäädöksiä ja Suomen osalta komitean ja työryhmänmietintöjä, että kirjallisuuslähteitä molemmista maista. Lisäksi lähdeaineistossa on mukana internet-lähteistöä lähinnä maiden tuomioistuinten sekä oikeusministeriön internet-sivuilta.
Havaintoina erot ja yhtäläisyydet maiden tuomioistuinjärjestelmissä ja tuomarinviran piirteiden toteuksessa. Keskeisimpänä erona tuomioistuinjärjestelmien erilaisuus, Italian tuomioistuinjärjestelmä on huomattavasti monimutkaisempi kuin Suomen. Italiassa tuomarien koulutusta ja uraa valvoo riippumaton elin Consiglio Superiore della Magistratura, jolle Suomesta ei löydy vastaavuutta. Suomessa ollaan aloittamassa järjestelmällistä tuomarinkoulutusta, Italiassa puolestaan jo vakiintunut järjestelmä. Tuomari etenee virkaurallaan molemmissa maissa virkaiän perusteella, Italiassa lisäksi arviointi ennen jokaista uutta nimitystä. Tuomarin eroamisikä on Suomessa 67-vuotta ja Italiassa 75-vuotta. Tuomarinvastuu on rikos- ja siviilioikeudellista vastuuta sekä Italiassa myös kurinpidollista vastuuta.
Johtopäätöksinä maiden eroavaisuuksiin johtaneet syyt, kuten historialliset ja kulttuurilliset syyt. Historiallisina syinä Italiassa fasismin jättämä tarve estää valtion mahdollisuus yksipuoliseen hallintaan tai diktatuuriin. Fasisimin seurauksena myös kansalaisten epäluottamus valtiota kohtaan. Kulttuurillisina syinä esimerkiksi italialaisten teoriakeskeinen traditio, joka johtaa sääntöihin ja byrokratian kasvuun. Italian monimutkainen järjestelmä sekä historialliset ja kulttuurilliset syyt, vastaan Suomen pohjoismaalaista vakautta ja yksinkertaisuutta ovat pääsyyt maiden välillä vallitseviin eroavaisuuksiin. Yhtäläisyyksiä löytyy kuitenkin myös ja ne johtuvat eurooppalaisuudesta ja tuomarinvirkaa koskevasta yleisestä käytännöstä.