Verkkopohjainen oppimisympäristö yliopiston opetus- ja tutkimushenkilöstön työvälineenä. Tarkastelussa Moodlen käyttö Vaasan yliopistossa
Bosas, Jan (2013)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää miten yliopiston opetus- ja tutkimushenkilökunta käyttää verkkopohjaista oppimisympäristöä ja millaisena he kokevat sen käytön. Tein kyselytutkimuksen Vaasan yliopiston opetus- ja tutkimushenkilökunnalle, jolla on käy-tössään Moodle-oppimisympäristö.
Tavoite jakautui neljään tutkimuskysymykseen: kuinka opetus- ja tutkimushenkilöstö käyttää verkkopohjaista oppimisympäristöä, mitä niiden käyttöön ja käytettävyyteen liittyviä ongelmia he kohtaavat, millaista käyttökoulutusta he ovat saaneet, sekä miten he haluavat kehittää koulutusta. Tutkimuskysymyksiin vastattiin kyselyn tulosten poh-jalta. Kysely laadittiin lähdekirjallisuutta sekä oppimisympäristöä käyttävän ja sen käyt-töä kouluttavan henkilökunnan avulla.
Verkkopohjaisten oppimisympäristöjen tärkeimmäksi käytön kohteeksi nousi opetus, joskin järjestelmää käytetään paljon myös muihin tarkoituksiin. Muut käytönkohteet liittyivät pääasiassa suunnitteluun, viestintään ja tiedon säilyttämiseen. Opetuksessa hyödynnetään lähinnä materiaalin ja tiedon jakamiseen liittyviä toimintoja, kun taas aktiivisuutta ja vuorovaikutusta vaativat jäävät vähemmälle käytölle. Tärkeimmät syyt käyttää verkkopohjaista oppimisympäristöä olivat materiaalin ja tiedon jakaminen sekä työn helpottuminen ja ajan säästyminen. Käyttämättä jättämisen syiksi mainittiin erityi-sesti oletettu työn määrän kasvaminen ja Moodlen sopimattomuus omaan työntekoon. Tärkeimmät syyt olla käymättä koulutuksissa ovat ajanpuute ja se, ettei vastaaja koe tarvitsevansa koulutusta. Eniten kehitysehdotuksia järjestelmä ja sen käyttö sai vaikea-käyttöisyyteen ja versionvaihdosten aiheuttamiin ongelmiin liittyen. Järjestelmän käy-tön koulutuksesta ollaan tietoisia, mutta sen käyttö opetellaan pääasiassa itsenäisesti. Opetus- ja tutkimushenkilökunta haluaa jatkossa oppia eniten verkko-opetukseen liitty-viä pedagogisia taitoja. Oppimisympäristöä käytetään pääasiassa opetukseen liittyvän materiaalin ja tiedon jakamiseen, mutta myös muun työn tukena. Sen käyttö koetaan pääasiassa melko helpoksi, ja se säästää työaikaa sekä helpottaa työntekoa.
Tavoite jakautui neljään tutkimuskysymykseen: kuinka opetus- ja tutkimushenkilöstö käyttää verkkopohjaista oppimisympäristöä, mitä niiden käyttöön ja käytettävyyteen liittyviä ongelmia he kohtaavat, millaista käyttökoulutusta he ovat saaneet, sekä miten he haluavat kehittää koulutusta. Tutkimuskysymyksiin vastattiin kyselyn tulosten poh-jalta. Kysely laadittiin lähdekirjallisuutta sekä oppimisympäristöä käyttävän ja sen käyt-töä kouluttavan henkilökunnan avulla.
Verkkopohjaisten oppimisympäristöjen tärkeimmäksi käytön kohteeksi nousi opetus, joskin järjestelmää käytetään paljon myös muihin tarkoituksiin. Muut käytönkohteet liittyivät pääasiassa suunnitteluun, viestintään ja tiedon säilyttämiseen. Opetuksessa hyödynnetään lähinnä materiaalin ja tiedon jakamiseen liittyviä toimintoja, kun taas aktiivisuutta ja vuorovaikutusta vaativat jäävät vähemmälle käytölle. Tärkeimmät syyt käyttää verkkopohjaista oppimisympäristöä olivat materiaalin ja tiedon jakaminen sekä työn helpottuminen ja ajan säästyminen. Käyttämättä jättämisen syiksi mainittiin erityi-sesti oletettu työn määrän kasvaminen ja Moodlen sopimattomuus omaan työntekoon. Tärkeimmät syyt olla käymättä koulutuksissa ovat ajanpuute ja se, ettei vastaaja koe tarvitsevansa koulutusta. Eniten kehitysehdotuksia järjestelmä ja sen käyttö sai vaikea-käyttöisyyteen ja versionvaihdosten aiheuttamiin ongelmiin liittyen. Järjestelmän käy-tön koulutuksesta ollaan tietoisia, mutta sen käyttö opetellaan pääasiassa itsenäisesti. Opetus- ja tutkimushenkilökunta haluaa jatkossa oppia eniten verkko-opetukseen liitty-viä pedagogisia taitoja. Oppimisympäristöä käytetään pääasiassa opetukseen liittyvän materiaalin ja tiedon jakamiseen, mutta myös muun työn tukena. Sen käyttö koetaan pääasiassa melko helpoksi, ja se säästää työaikaa sekä helpottaa työntekoa.