Menestyvän verkkokaupan perustaminen PK-yrityskentässä: Tapaustutkimus Pirjon Pakarin sähköisen liiketoiminnan aloittamisesta
Niemi, Salla (2017)
Niemi, Salla
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Elintarvikkeiden verkkokauppatoiminta kasvattaa suosiotaan jatkuvasti, ja Suomessa etenkin suurimmilla kauppaketjuilla on jo oma verkkokauppa. Kuitenkin useat PK-yritykset ovat selkeästi haluttomampia sähköisen liiketoiminnan aloittamiseen, mikä saattaa johtua sen vaatimista muutoksista yritystoimintaan ja lukuisista suunnitteluprosessiin liittyvistä päätöksentekoalueista. Tutkimuksen tarkoituksena olikin muodostaa kokonaisvaltainen käsitys elintarvikealan PK-yrityksen onnistuneen verkkoliiketoiminnan aloittamiseen liittyvistä suunnitteluprosesseista ja päätöksentekoalueista.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja yrityscase-analyysiin perustuvaa normatiivista tutkimusotetta käyttämällä. Tutkimus on tapaustutkimus, jossa tutkittava tapaus on PK-yritys Pirjon Pakarin uudenlaisen, sähköisen liiketoimintamallin suunnitteluprosessi. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa kuvailtiin ja analysoitiin aiemmissa luvuissa esitetyn teorian valossa Pirjon Pakarin sähköisen liiketoiminnan suunnitteluprosessia. Tutkimusaineisto kerättiin pääosin teemahaastatteluilla, mutta myös havainnoimalla case-yrityksen verkkokauppaa ja sosiaalisen median kanavia sekä yrityksestä kirjoitettuja lehtiartikkeleita.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Pirjon Pakari on suunnitteluprosessissaan keskittynyt tiettyihin päätöksentekoalueisiin, kuten jakelukanavien ja yhteistyökumppaneiden valintaan, toisia, esimerkiksi kohderyhmän tarkkaa määrittelyä, enemmän. Tärkein löydös oli se, että yritys oli arvioinut sähköisen liiketoiminnan suunnitteluprosessin vaatimat resurssit väärin, minkä takia verkkokaupan avaaminen viivästyi noin puolella vuodella. Lisäksi suunnitteluprosessissa oli havaittavissa, että yritys oli päättänyt ratkaista ongelmat aina niiden ilmaantuessa eikä näin ollen ollut huolellisella suunnittelulla pyrkinyt näitä etukäteen välttämään. Tutkimuksesta voidaankin päätellä, että PK-yrityksen liikkeenjohdon on varattava tarpeeksi resursseja sähköisen liiketoiminnan suunnitteluprosesseihin. Tiedostamalla prosessin vaatimukset voi sähköisen liiketoiminnan aloittaminen olla PK-yrityksille helpompaa, ja mitä useampi yritys kyseisen toiminnan aloittaa, sitä parempi se on yhteiskunnan talouden ja työllisyyden kannalta.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja yrityscase-analyysiin perustuvaa normatiivista tutkimusotetta käyttämällä. Tutkimus on tapaustutkimus, jossa tutkittava tapaus on PK-yritys Pirjon Pakarin uudenlaisen, sähköisen liiketoimintamallin suunnitteluprosessi. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa kuvailtiin ja analysoitiin aiemmissa luvuissa esitetyn teorian valossa Pirjon Pakarin sähköisen liiketoiminnan suunnitteluprosessia. Tutkimusaineisto kerättiin pääosin teemahaastatteluilla, mutta myös havainnoimalla case-yrityksen verkkokauppaa ja sosiaalisen median kanavia sekä yrityksestä kirjoitettuja lehtiartikkeleita.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että Pirjon Pakari on suunnitteluprosessissaan keskittynyt tiettyihin päätöksentekoalueisiin, kuten jakelukanavien ja yhteistyökumppaneiden valintaan, toisia, esimerkiksi kohderyhmän tarkkaa määrittelyä, enemmän. Tärkein löydös oli se, että yritys oli arvioinut sähköisen liiketoiminnan suunnitteluprosessin vaatimat resurssit väärin, minkä takia verkkokaupan avaaminen viivästyi noin puolella vuodella. Lisäksi suunnitteluprosessissa oli havaittavissa, että yritys oli päättänyt ratkaista ongelmat aina niiden ilmaantuessa eikä näin ollen ollut huolellisella suunnittelulla pyrkinyt näitä etukäteen välttämään. Tutkimuksesta voidaankin päätellä, että PK-yrityksen liikkeenjohdon on varattava tarpeeksi resursseja sähköisen liiketoiminnan suunnitteluprosesseihin. Tiedostamalla prosessin vaatimukset voi sähköisen liiketoiminnan aloittaminen olla PK-yrityksille helpompaa, ja mitä useampi yritys kyseisen toiminnan aloittaa, sitä parempi se on yhteiskunnan talouden ja työllisyyden kannalta.