Dialoginen vertaistuki lähijohtajuudessa
Niemelä, Tua (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Parhaillaan käynnissä olevat julkisen sektorin kunta- ja palvelurakenteen muutokset vaikuttavat suuresti sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen kunnissa. Johtamisjärjestelmän alimmalle portaalle sijoittuvat lähijohtajat jäävät usein yksin miettimään, kuinka muutokset saadaan vietyä arkeen kaikkia tahoja tyydyttävällä tavalla. Haasteista huolimatta, johtamisen houkuttelevuutta tulisi lisätä. KASTE 2012–2015 –ohjelmassa luvataan alueellisia yhteistyöverkostoja johtamisen tueksi, palvelujärjestelmän linjausten pohjalta. Yhteistyöverkostoiden luominen ja niissä toimiminen ovat lähijohtamisen keskeisiä osaamisalueita, yhdessä vuorovaikutustaitojen ja kokonaisuuksien hallinnan ohella.
Lähijohtajan arki on tasapainottelua ylemmän johdon strategioiden ja perustehtävän suorittamisen välillä. Selvitäkseen tästä, lähijohtaja tarvitsee tukea. Tämän tutkimuksen pääkysymyksellä halusin selvittää mitä on dialoginen vertaistuki ja kuinka sitä voidaan hyödyntää lähijohtamisessa sosiaali- ja terveysalalla. Lisäksi halusin selvittää millaista dialogista vertaistukea lähijohtajat tarvitsevat selviytyäkseen arjen haasteista sekä kuinka organisaatioraati menetelmänä palvelee lähijohtajien vertaistuen tarvetta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon lähijohtamisella on omat erityispiirteensä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tuodaan esiin näitä erityispiirteitä, haasteita ja osaamisvaatimuksia. Lisäksi on avattu käsitteitä dialogi-suus ja dialogiset menetelmät sekä vertaistuki. Yhteenvetona näistä on saatu vastaus siihen mitä on dialoginen vertaistuki lähijohtajuudessa.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin kokeilemalla kansalaisraadista muokattua organisaatioraatia, koska halusin antaa lähijohtajille kokemuksen organisaatioraadista menetelmänä sekä samalla mahdollisuuden vertaistukeen ja verkoston luomiseen. Lähijohtajat sosiaali- ja terveyspalveluiden eri sektoreilta kokoontuivat keskustelemaan ennalta annetusta aiheesta, ja josta oli jaettu ennakkomateriaalia. Lähijohtajat itse toimivat kokemusasiantuntijoina. Keskustelu eteni teemoittain. Keskustelun lopuksi lähijohtajat kokosivat yhdessä ajatuksiaan aiheesta ja tiivistivät ne kahteen julkilausumaan.
Tutkimus keskeisin tulos oli, että dialoginen vertaistuki, joka perustuu avoimuuteen, kuuntelemiseen ja luottamukseen oli tärkein tuki lähijohtajien muutosten täyttämässä arjessa. Se koettiin tukipilariksi ja jaksamisen mahdollistajaksi arjessa. Organisaatioissa tulisi antaa lähijohtajille yhä enemmän mahdollisuuksia vertaistukeen. Lähijohtajien verkostoitumista on tärkeää tukea sekä kannustaa heitä siihen. Tässä tehtävässä lähijohtajien omat esimiehet ovat keskeisessä roolissa.
Lähijohtajan arki on tasapainottelua ylemmän johdon strategioiden ja perustehtävän suorittamisen välillä. Selvitäkseen tästä, lähijohtaja tarvitsee tukea. Tämän tutkimuksen pääkysymyksellä halusin selvittää mitä on dialoginen vertaistuki ja kuinka sitä voidaan hyödyntää lähijohtamisessa sosiaali- ja terveysalalla. Lisäksi halusin selvittää millaista dialogista vertaistukea lähijohtajat tarvitsevat selviytyäkseen arjen haasteista sekä kuinka organisaatioraati menetelmänä palvelee lähijohtajien vertaistuen tarvetta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon lähijohtamisella on omat erityispiirteensä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tuodaan esiin näitä erityispiirteitä, haasteita ja osaamisvaatimuksia. Lisäksi on avattu käsitteitä dialogi-suus ja dialogiset menetelmät sekä vertaistuki. Yhteenvetona näistä on saatu vastaus siihen mitä on dialoginen vertaistuki lähijohtajuudessa.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin kokeilemalla kansalaisraadista muokattua organisaatioraatia, koska halusin antaa lähijohtajille kokemuksen organisaatioraadista menetelmänä sekä samalla mahdollisuuden vertaistukeen ja verkoston luomiseen. Lähijohtajat sosiaali- ja terveyspalveluiden eri sektoreilta kokoontuivat keskustelemaan ennalta annetusta aiheesta, ja josta oli jaettu ennakkomateriaalia. Lähijohtajat itse toimivat kokemusasiantuntijoina. Keskustelu eteni teemoittain. Keskustelun lopuksi lähijohtajat kokosivat yhdessä ajatuksiaan aiheesta ja tiivistivät ne kahteen julkilausumaan.
Tutkimus keskeisin tulos oli, että dialoginen vertaistuki, joka perustuu avoimuuteen, kuuntelemiseen ja luottamukseen oli tärkein tuki lähijohtajien muutosten täyttämässä arjessa. Se koettiin tukipilariksi ja jaksamisen mahdollistajaksi arjessa. Organisaatioissa tulisi antaa lähijohtajille yhä enemmän mahdollisuuksia vertaistukeen. Lähijohtajien verkostoitumista on tärkeää tukea sekä kannustaa heitä siihen. Tässä tehtävässä lähijohtajien omat esimiehet ovat keskeisessä roolissa.