Tuotepakkauksen esteettisten ominaisuuksien vaikutus tuotteen kokemiseen - Elintarvikepakkauksen värin rooli tuotteen kokemisessa
Niemelä, Lari (2007)
Niemelä, Lari
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Nykyaikana kiinnostus tuote-estetiikkaa kohtaan on kasvamassa, ja tuotteiden visuaalisesta muotoilusta onkin tullut oleellinen osa tuotteen kilpailukykyä ja laatua. Myös tuotepakkaukset nojaavat entistä enemmän esteettisyyden vetovoimaan, ja tämän tutkielman tarkoituksena onkin tarkastella elintarvikepakkauksen muotoiluratkaisujen roolia kuluttajan esteettisessä tuotekokemuksessa. Pyrkimyksenä on löytää mahdollinen yhteys tuotepakkauksen esteettisten elementtien ja tuotteen kokemisen välillä. Tutkielmassa keskitytään tuotepakkauksen visuaalisista elementeistä erityisesti pakkauksen väriin.
Tutkielman teoriaosuudessa perehdytään yleisesti estetiikan kenttään, tutustumalla sen historiaan ja merkitykseen nykyaikaisessa markkinoinnissa. Erityisen keskeisessä roolissa ovat peruskäsitteet kuten esteettinen arvo ja esteettinen kokemus. Kyseisiä käsitteitä hyödynnetään tuotepakkauksen käsittelyssä, ja tavoitteena on pyrkiä tutkimaan, miten elintarvikepakkauksen muotoiluratkaisut vaikuttavat tuotepakkauksen esteettiseen arvoon ja sen kautta syntyvään esteettiseen kokemukseen. Pyrkimyksenä on myös löytää teoreettinen yhteys elintarvikepakkauksen värin kokemisen ja tuotteen kokemisen välillä.
Tutkielman empiirisessä osassa tehtävien analyysien avulla pyritään tutkimaan tuotepakkaukseen liittyviä kysymyksiä, kuten väripreferenssejä, tuotepakkauksen eri visuaalisten elementtien tärkeyttä ja pakkausvärien esteettistä arvoa sekä kokemista. Tuotepakkauksen värin viestinnällistä ja symbolista funktiota arvioidaan analysoimalla värien luomia assosiaatioita. Värin vaikutusta tuotteen kokemiseen analysoidaan tutkimalla eri värien ja tuotepakkauksen esteettisten ominaisuuksien vaikutusta tuotteen aistinvaraiseen kokemiseen sekä tuoteasenteisiin ja ostoaikomukseen.
Tutkielman teoriaosuudessa perehdytään yleisesti estetiikan kenttään, tutustumalla sen historiaan ja merkitykseen nykyaikaisessa markkinoinnissa. Erityisen keskeisessä roolissa ovat peruskäsitteet kuten esteettinen arvo ja esteettinen kokemus. Kyseisiä käsitteitä hyödynnetään tuotepakkauksen käsittelyssä, ja tavoitteena on pyrkiä tutkimaan, miten elintarvikepakkauksen muotoiluratkaisut vaikuttavat tuotepakkauksen esteettiseen arvoon ja sen kautta syntyvään esteettiseen kokemukseen. Pyrkimyksenä on myös löytää teoreettinen yhteys elintarvikepakkauksen värin kokemisen ja tuotteen kokemisen välillä.
Tutkielman empiirisessä osassa tehtävien analyysien avulla pyritään tutkimaan tuotepakkaukseen liittyviä kysymyksiä, kuten väripreferenssejä, tuotepakkauksen eri visuaalisten elementtien tärkeyttä ja pakkausvärien esteettistä arvoa sekä kokemista. Tuotepakkauksen värin viestinnällistä ja symbolista funktiota arvioidaan analysoimalla värien luomia assosiaatioita. Värin vaikutusta tuotteen kokemiseen analysoidaan tutkimalla eri värien ja tuotepakkauksen esteettisten ominaisuuksien vaikutusta tuotteen aistinvaraiseen kokemiseen sekä tuoteasenteisiin ja ostoaikomukseen.