Tietämyksenjakamisjärjestelmän käytettävyys. Tarkastelussa yritysverkostojen käyttöön tarkoitettu Jakamo
Niemelä, Antti (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia käytettävyysongelmia tietämyksen-jakamisjärjestelmään liittyy. Tutkimuksen kohteena oli Jakamo Oy:n verkkopohjainen tietämyksenjakamisjärjestelmä Jakamo, joka on tarkoitettu yritysverkostojen käyttöön tietämyksen jakamisen välineeksi.
Aiempien tutkimusten pohjalta muodostettiin tietämyksenjakamis¬¬¬¬järjestelmän käytettävyyden arviointiin soveltuva heuristiikkalista, joka huomioi tietämyksenjakamisjärjestelmän käytettävyyden eri osatekijät: verkkopohjaisuuden eli järjestelmän toimimisen verkossa, ryhmätyöskentelyn eli järjestelmän toimimisen ryhmän hyväksi ja yrityskäytön eli järjestelmän käytön yrityksissä. Käytettävyyden arviointiin käytettiin heuristista läpikäyntiä ja käytettävyystestausta. Kahden menetelmän yhdistelmällä saatiin kattava näkemys tietämyksenjakamisjärjestelmän käytettävyydestä sekä asiantuntija-arvioinnin että testihenkilöiden näkökulmasta.
Heuristisen läpikäynnin avulla Jakamosta löydetyistä käytettävyysongelmista vakavimmat koskivat käyttäjän hallinnan tunnetta sekä järjestelmän opittavuutta ja toimintojen tunnistamista. Käytettävyystestauksen perusteella suurimpia ongelmia olivat navigointiin liittyvät vaikeudet sekä painikkeiden, linkkien ja palautteen tunnistaminen. Tutkimuksen kohteena olleesta Jakamosta esiin nousseiden käytettävyysongelmien perusteella tietämyksenjakamisjärjestelmän ongelmat ovat pitkälti samoja kuin yritysjärjestelmissä yleensä, eli koskevat esimerkiksi navigointia, käyttäjän ohjeistusta ja toimintojen tunnistamista. Tutkimuksen perusteella kaikki kolme tietämyksenjärjestelmän käytettävyyden osatekijää on otettava huomioon. Tietämyksen-jakamisjärjestelmiä käyttää tietotekniseltä kokemukseltaan eritasoisia käyttäjiä, jotka navigoivat järjestelmässä eri tavoilla. Sen vuoksi eritasoisia käyttäjiä huomioivat navigointireitit on tärkeää ottaa huomioon.
Aiempien tutkimusten pohjalta muodostettiin tietämyksenjakamis¬¬¬¬järjestelmän käytettävyyden arviointiin soveltuva heuristiikkalista, joka huomioi tietämyksenjakamisjärjestelmän käytettävyyden eri osatekijät: verkkopohjaisuuden eli järjestelmän toimimisen verkossa, ryhmätyöskentelyn eli järjestelmän toimimisen ryhmän hyväksi ja yrityskäytön eli järjestelmän käytön yrityksissä. Käytettävyyden arviointiin käytettiin heuristista läpikäyntiä ja käytettävyystestausta. Kahden menetelmän yhdistelmällä saatiin kattava näkemys tietämyksenjakamisjärjestelmän käytettävyydestä sekä asiantuntija-arvioinnin että testihenkilöiden näkökulmasta.
Heuristisen läpikäynnin avulla Jakamosta löydetyistä käytettävyysongelmista vakavimmat koskivat käyttäjän hallinnan tunnetta sekä järjestelmän opittavuutta ja toimintojen tunnistamista. Käytettävyystestauksen perusteella suurimpia ongelmia olivat navigointiin liittyvät vaikeudet sekä painikkeiden, linkkien ja palautteen tunnistaminen. Tutkimuksen kohteena olleesta Jakamosta esiin nousseiden käytettävyysongelmien perusteella tietämyksenjakamisjärjestelmän ongelmat ovat pitkälti samoja kuin yritysjärjestelmissä yleensä, eli koskevat esimerkiksi navigointia, käyttäjän ohjeistusta ja toimintojen tunnistamista. Tutkimuksen perusteella kaikki kolme tietämyksenjärjestelmän käytettävyyden osatekijää on otettava huomioon. Tietämyksen-jakamisjärjestelmiä käyttää tietotekniseltä kokemukseltaan eritasoisia käyttäjiä, jotka navigoivat järjestelmässä eri tavoilla. Sen vuoksi eritasoisia käyttäjiä huomioivat navigointireitit on tärkeää ottaa huomioon.