Verkkokaupan kilpailuetu ja menestystekijät: Case Sanoma
Nevalainen, Juho (2011)
Nevalainen, Juho
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitkä tekijät vaikuttavat verkkokauppojen menestymiseen. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti verkkokaupan lisäarvon muodostumiseen, kilpailuedun lähteisiin, menestystekijöihin sekä kilpailuedun säilyttämiseen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimus nojaa strategisen johtamisen resurssiperustaiseen näkökulmaan, jonka mukaan yritys, joka pystyy olemassa olevilla resursseillaan toteuttamaan strategiaan, jota kilpailevat yritykset eivät pysty kopioimaan tai imitoimaan, saavuttaa pysyvän kilpailuedun markkinoilla.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu verkkokauppaa käsittelevien aikaisemmin julkaistujen tutkimusten pohjalle. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta rakennettavassa tutkimusmallissa verkkokaupan menestymistä selitetään verkkokaupan asiakasuskollisuudella, verkkokaupan sisällöllisillä tekijöillä sekä verkkokaupan näkyvyydellä Sanoma-konsernin digitaalisilla markkinapaikoilla. Verkkokaupan menestymistä mitataan tutkimuksessa kolmella mittarilla: verkkokaupan liikevaihdon, kävijämäärien ja henkilöstömäärien vuoden 2010 kehityksellä. Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty verkkopohjaisella kyselylomakkeella joulukuussa 2010 ja siihen vastasi yhteensä 50 Sanoma-konsernin verkkokauppa-asiakasyrityksistä. Aineiston tilastollisessa analyysissä on käytetty faktorianalyysiä, regressioanalyysiä, korrelaatioanalyysiä sekä klusteri- eli ryhmittelyanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksissa näkyy selkeitä viitteitä verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä. Kaikki kolme tutkimuksessa käytettyä konstruktia selittävät verkkokaupan menestymistä tilastollisesti merkitsevällä riskitasolla. Eniten verkkokaupan menestymistä selittää näkyvyys Sanoman digitaalisilla markkinapaikoilla ja vähiten verkkokaupan sisällölliset tekijät. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa ennen muuta kotimaisista verkkokaupoista sekä niiden menestymiseen vaikuttavista tekijöistä. Tieteellinen kontribuutio on myös merkittävä kotimaisen verkkokauppatutkimuksen vähäisyyden takia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu verkkokauppaa käsittelevien aikaisemmin julkaistujen tutkimusten pohjalle. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta rakennettavassa tutkimusmallissa verkkokaupan menestymistä selitetään verkkokaupan asiakasuskollisuudella, verkkokaupan sisällöllisillä tekijöillä sekä verkkokaupan näkyvyydellä Sanoma-konsernin digitaalisilla markkinapaikoilla. Verkkokaupan menestymistä mitataan tutkimuksessa kolmella mittarilla: verkkokaupan liikevaihdon, kävijämäärien ja henkilöstömäärien vuoden 2010 kehityksellä. Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty verkkopohjaisella kyselylomakkeella joulukuussa 2010 ja siihen vastasi yhteensä 50 Sanoma-konsernin verkkokauppa-asiakasyrityksistä. Aineiston tilastollisessa analyysissä on käytetty faktorianalyysiä, regressioanalyysiä, korrelaatioanalyysiä sekä klusteri- eli ryhmittelyanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksissa näkyy selkeitä viitteitä verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä. Kaikki kolme tutkimuksessa käytettyä konstruktia selittävät verkkokaupan menestymistä tilastollisesti merkitsevällä riskitasolla. Eniten verkkokaupan menestymistä selittää näkyvyys Sanoman digitaalisilla markkinapaikoilla ja vähiten verkkokaupan sisällölliset tekijät. Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa ennen muuta kotimaisista verkkokaupoista sekä niiden menestymiseen vaikuttavista tekijöistä. Tieteellinen kontribuutio on myös merkittävä kotimaisen verkkokauppatutkimuksen vähäisyyden takia.