Alaisten esimieheensä kohdistamat odotukset
Bodbacka, Paula Ilona (2007)
Bodbacka, Paula Ilona
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Johtajia ja johtajuutta on leadership -tutkimuksen parissa käsitelty paljon, alaisten jäädessä sivurooliin. Tutkimuksessa esimiehen ja alaisen välistä vuorovaikutussuhdetta (LMX) tutkittiin alaisen näkökulmasta. Lisäksi tutkimukseen otettiin mukaan asiantuntija näkökulma, sillä sitä ei ole tutkimuksissa käytetty paljon. Tavoitteena oli selvittää millaisia odotuksia alaisilla on esimiestä kohtaa. Lisäksi haluttiin selvittää onko asiantuntuntijoilla erilaiset odotukset kuin ammattihenkilöillä. Ammattihenkilöillä tarkoitetaan suorittavaa työtä tekeviä henkilöitä.
Tutkimus alaisten odotuksista esimiestä kohtaan on kvalitatiivinen aineistolähtöinen tutkimus, jossa on viitteitä fenomenologisesta tutkimusotteesta. Alaisten odotuksia on tarkasteltu subjektivistisesta näkökulmasta. Aineisto koostui yhteensä
30 teemahaastattelusta. Kaikki haastateltavat työskentelivät samassa yrityksessä ja heistä 14 edusti asiantuntijoita ja 16 ammattihenkilöitä. Aineisto analysoitiin sisällön analyysi ‐tekniikalla.
Tutkimuksen mukaan alaiset toivovat esimieheltä hyviä kommunikaatio– ja ihmissuhdetaitoja. Alaiset pitävät tärkeänä esimiehen vastuun kantamista, ammattitaitoa, palautteen antamista ja riittävää informaatiota. Lisäksi he toivoivat esimieheltä arvostavaa, luottavaa, tasapuolista ja oikeudenmukaista käyttäytymistä. Asiantuntijoilla odotuksissa korostuivat esimiehen ihmissuhde–, ja kommunikaatiotaidot,
vastuun kantaminen ja ammattitaito. Ammattihenkilöt odottivat
esimieheltään etenkin kommunikaatiotaitoja, vastuun kantamista ja riittävää informaation jakamista.
Tutkimus alaisten odotuksista esimiestä kohtaan on kvalitatiivinen aineistolähtöinen tutkimus, jossa on viitteitä fenomenologisesta tutkimusotteesta. Alaisten odotuksia on tarkasteltu subjektivistisesta näkökulmasta. Aineisto koostui yhteensä
30 teemahaastattelusta. Kaikki haastateltavat työskentelivät samassa yrityksessä ja heistä 14 edusti asiantuntijoita ja 16 ammattihenkilöitä. Aineisto analysoitiin sisällön analyysi ‐tekniikalla.
Tutkimuksen mukaan alaiset toivovat esimieheltä hyviä kommunikaatio– ja ihmissuhdetaitoja. Alaiset pitävät tärkeänä esimiehen vastuun kantamista, ammattitaitoa, palautteen antamista ja riittävää informaatiota. Lisäksi he toivoivat esimieheltä arvostavaa, luottavaa, tasapuolista ja oikeudenmukaista käyttäytymistä. Asiantuntijoilla odotuksissa korostuivat esimiehen ihmissuhde–, ja kommunikaatiotaidot,
vastuun kantaminen ja ammattitaito. Ammattihenkilöt odottivat
esimieheltään etenkin kommunikaatiotaitoja, vastuun kantamista ja riittävää informaation jakamista.