Yrityksen strateginen analyysi markkinoiden kasvattamisesta impulssikanavassa
Mäntynen, Jussi (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on pohtia LU Suomen keksimarkkinoiden kasvatta-mista impulssikanavassa. Tarkoituksena on selvittää ne jakelukanavat, joissa LU:n tulee kilpailla ja millaisella strategialla. Tutkimuksen tavoitteeseen pää-semiseksi laaditaan yrityksen strateginen analyysi ja määritellään asiakastar-peet sekä kartoitetaan eri strategiavaihtoehdot.
Tutkimuksen teoreettinen perusta rakentuu yrityksen strategiaprosessiin. Tut-kimuksessa arvioidaan yrityksen strateginen asema, jonka pohjalta kartoitetaan erilaiset strategiavaihtoehdot. Prosessin tuloksena tehdään yrityksen vahvuuk-sille perustuva ja ympäristötekijät huomioon ottava strategiavalinta. Tutkimuk-sessa käytetty tutkimusote on kvalitatiivinen toimintatutkimus, joka toteutettiin yhdessä LU Suomen kanssa. Strategisten arviointien tueksi kerättiin haastatte-luja asiakkailta ja kilpailijoilta sekä käytettiin hyväksi Finfact Oy:n tutkimustie-tokantaa.
Tutkimuksen tuloksena pystyttiin arvioimaan impulssikanavassa asioiville ku-luttajille ominaisia piirteitä sekä määrittämään ne kriittiset menestystekijät joita kilpailu impulssikanavassa vaatii. Tämän perusteella oli mahdollista segmen-toida asiakkaat ja rakentaa LU Suomen vahvuuksiin perustuva kasvustrategia.
Tutkimuksen teoreettinen perusta rakentuu yrityksen strategiaprosessiin. Tut-kimuksessa arvioidaan yrityksen strateginen asema, jonka pohjalta kartoitetaan erilaiset strategiavaihtoehdot. Prosessin tuloksena tehdään yrityksen vahvuuk-sille perustuva ja ympäristötekijät huomioon ottava strategiavalinta. Tutkimuk-sessa käytetty tutkimusote on kvalitatiivinen toimintatutkimus, joka toteutettiin yhdessä LU Suomen kanssa. Strategisten arviointien tueksi kerättiin haastatte-luja asiakkailta ja kilpailijoilta sekä käytettiin hyväksi Finfact Oy:n tutkimustie-tokantaa.
Tutkimuksen tuloksena pystyttiin arvioimaan impulssikanavassa asioiville ku-luttajille ominaisia piirteitä sekä määrittämään ne kriittiset menestystekijät joita kilpailu impulssikanavassa vaatii. Tämän perusteella oli mahdollista segmen-toida asiakkaat ja rakentaa LU Suomen vahvuuksiin perustuva kasvustrategia.