Franchise-osapuolten näkemykset franchise-suhteesta
Mäntylä, Pekka (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan franchise-antajan ja franchise-ottajien välille muotoutuvaa franchise-suhdetta. Tarkoitukseni oli selvittää, millaisista elementeistä kyseinen franchise-suhde muodostuu.
Tutkimusmetodina käytetään kvalitatiivista tutkimusmetodia. Tutkimusaineisto muodostuu franchise-antajan ja neljän franchise-ottajan haastatteluista. Haastattelut ovat teemahaastatteluja, joissa haastattelu rakentuu useista teemoista ja niihin liittyvistä kysymyksistä. Kysymykset muotoutuivat lopulliseen muotoonsa vasta haastattelujen kuluessa. Esitin tarkentavia ja lisäkysymyksiä haastateltavien vastausten perusteella.
Haastatteluaineistoni avulla luotiin grounded-teoria haastatteluaineistosta muodostuvien kategorioiden avulla. Aineistostani muodostui viisi pääkategoriaa, joista useilla on monia alakategorioita. Pääkategorioista muodostui puolestaan yksi ydinkategoria, jota koko tutkimukseni käsittelee eli franchise-suhdetta.
Keskeisimmät tutkimustulokseni osoittavat, että luottamus on koko franchise-suhteen tärkein tekijä. Ilman franchise-suhteen osapuolten välistä keskinäistä luottamusta ei olisi olemassa kunnon franchise-suhdetta. Franchise-antaja on aina suhteen vahvempi osapuol. Hän määrittelee suhteen ns. raamit, joiden mukaan on toimittava. Kerran franchise-ottajana toiminut yrittäjä ei luultavasti enää lähde uudelleen mukaan franchise-toimintaan.
Tutkimusmetodina käytetään kvalitatiivista tutkimusmetodia. Tutkimusaineisto muodostuu franchise-antajan ja neljän franchise-ottajan haastatteluista. Haastattelut ovat teemahaastatteluja, joissa haastattelu rakentuu useista teemoista ja niihin liittyvistä kysymyksistä. Kysymykset muotoutuivat lopulliseen muotoonsa vasta haastattelujen kuluessa. Esitin tarkentavia ja lisäkysymyksiä haastateltavien vastausten perusteella.
Haastatteluaineistoni avulla luotiin grounded-teoria haastatteluaineistosta muodostuvien kategorioiden avulla. Aineistostani muodostui viisi pääkategoriaa, joista useilla on monia alakategorioita. Pääkategorioista muodostui puolestaan yksi ydinkategoria, jota koko tutkimukseni käsittelee eli franchise-suhdetta.
Keskeisimmät tutkimustulokseni osoittavat, että luottamus on koko franchise-suhteen tärkein tekijä. Ilman franchise-suhteen osapuolten välistä keskinäistä luottamusta ei olisi olemassa kunnon franchise-suhdetta. Franchise-antaja on aina suhteen vahvempi osapuol. Hän määrittelee suhteen ns. raamit, joiden mukaan on toimittava. Kerran franchise-ottajana toiminut yrittäjä ei luultavasti enää lähde uudelleen mukaan franchise-toimintaan.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Franchisesopimusosapuolten liiketaloudelliset ja sopimusoikeudelliset avainriskit. Tarkasteltavana erityisesti kiinteistönvälitystoimiala.
Takala, Esa (2017)
Pro gradu - tutkielmaTutkimuksen ensisijaisena tavoitteena on tunnistaa franchiseliiketoimintamallissa sopimusosapuolena toimivan franchise-ottajan eli franchiseyrittäjän tärkeimmät ja vaikutuksellisimmat liiketaloudelliset ja sopimusoikeudelliset ...Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla. -
THE INTERNATIONALIZATION THROUGH FRANCHISING: CHOICES, LEARNING AND CONTRACT TERMS IN THE FULL-SERVICE RESTAURANT INDUSTRY.
Santoro, Andrea (2013)
Pro gradu - tutkielmaThe purpose of the thesis was to analyse the choices and learning of the franchisor, together with the monetary and non-monetary terms of the franchise contract. The study focused in the full-service restaurant industry. ...Kokoteksti luettavissa vain Tritonian asiakaskoneilla. -
Franchisingyrittäjän markkinointiosaaminen Case Kotipizza
Hautapakka, Antti (2006)
Pro gradu - tutkielmaFranchisingliiketoimintamallin suosio kasvaa jatkuvasti. Franchisingilla voidaan hyödyntää menestystekijöitä, joiden ei ole ajateltu sopivan samaan liikeideaan; franchising yhdistää suurtuotannon edut ja pienimuotoisen, ...