Osaamisen kehittäminen - avain strategisten tavoitteiden toteutumiseen
Mäntylahti, Anna (2006)
Mäntylahti, Anna
2006
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Osaamisen johtaminen ja kehittäminen ovat nousseet viime vuosina tärkeäksi osaksi henkilöstöjohtamista. Yritykset tuntuvat heränneen huomaamaan myös ai-neettoman pääomansa, henkilöstön, merkityksen yrityksen tuloksenteossa. Henki-löstön ollessa yrityksen tärkein tulevaisuuden menestystekijä on sen osaamisen ylläpitoon ja kehittämiseen liittyvät kysymykset ratkaistava. Tulevaisuuden me-nestys riippuu yhä enenevässä määrin henkilöstön osaamisesta, tietotaidosta ja näiden hallittavuudesta.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin ensin teoriataustaa vasten osaamisen johtamista ja osaamisen kehittämistä strategisen henkilöstöjohtamisen kontekstissa. Teo-riaosuudessa käsitellään muun muassa henkilöstöjohtamisen osuutta yrityksen strategiaprosessissa sekä osaamisen johtamisen eri koulukuntia. Teoreettisen viite-kehyksen jälkeen toteutettiin empiirinen tutkimus toimeksiantona suomalaiselle ohjelmistotalolle. Tutkimuksen tutkimusongelmana oli selvittää, vastaako case-yrityksen asiakaspalveluhenkilöstön nykyosaaminen sitä tasoa, jonka tulevaisuu-den tavoitteet sille asettavat. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta haastattelemalla case-yrityksen johtoa sekä tekemällä asiakaspalveluhenkilöstölle osaamiskartoituskysely.
Tutkimuksen toimeksianto on hyvä osoitus siitä, että case-yritys haluaa panostaa voimakkaasti henkilöstönsä osaamisen kehittämiseen. Tutkimuksen tulosten pe-rusteella voidaan todeta, että asiakaspalveluhenkilöstön osaaminen ei ole kaikilta osin tulevaisuuden tavoitteiden vaatimusten tasolla, vaan kehittämisalueita löytyy. Kriittisiin osaamiskuiluihin ja –vajeisiin esitetään kehittämisideoita tutkimuksen johtopäätösten yhteydessä.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin ensin teoriataustaa vasten osaamisen johtamista ja osaamisen kehittämistä strategisen henkilöstöjohtamisen kontekstissa. Teo-riaosuudessa käsitellään muun muassa henkilöstöjohtamisen osuutta yrityksen strategiaprosessissa sekä osaamisen johtamisen eri koulukuntia. Teoreettisen viite-kehyksen jälkeen toteutettiin empiirinen tutkimus toimeksiantona suomalaiselle ohjelmistotalolle. Tutkimuksen tutkimusongelmana oli selvittää, vastaako case-yrityksen asiakaspalveluhenkilöstön nykyosaaminen sitä tasoa, jonka tulevaisuu-den tavoitteet sille asettavat. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta haastattelemalla case-yrityksen johtoa sekä tekemällä asiakaspalveluhenkilöstölle osaamiskartoituskysely.
Tutkimuksen toimeksianto on hyvä osoitus siitä, että case-yritys haluaa panostaa voimakkaasti henkilöstönsä osaamisen kehittämiseen. Tutkimuksen tulosten pe-rusteella voidaan todeta, että asiakaspalveluhenkilöstön osaaminen ei ole kaikilta osin tulevaisuuden tavoitteiden vaatimusten tasolla, vaan kehittämisalueita löytyy. Kriittisiin osaamiskuiluihin ja –vajeisiin esitetään kehittämisideoita tutkimuksen johtopäätösten yhteydessä.