Lapsen oikeus terveelliseen päiväkoti- ja oppimisympäristöön
Mänty, Riikka (2010)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kosteus- ja homeongelma ei kosketa ainoastaan yksityisomistuksessa olevia rakennuksia, vaan myös julkisista rakennuksia löytyy vastaavia ongelmia. Päiväkodit ja koulut kuuluvat niihin julkisiin rakennuksiin, joissa lasten terveys vaarantuu, mikäli kosteus- ja homeongelmaa ei korjata varhaisessa vaiheessa. Lapsia koskiessaan ongelma on vakava, koska lapset altistuessaan homeille, voivat oirehtia koko lopun elämänsä. Ongelma ei kohdistu yhteen pieneen ryhmään, vaan on maan laajuinen. Pahimmillaan kosteus- ja homeongelma muodostuu kansantaloudelliseksi ongelmaksi esimerkiksi kasvaneina terveydenhoitokustannuksina.
Tutkimusongelmana on selvittää mikä taho kunnassa vastaa päiväkoti- ja kouluikäisten lasten terveellisestä ja turvallisesta ympäristöstä. Tutkimuksessa etsitään myös vastausta kysymykseen: millaisia oikeuksia lapsilla on saada turvallinen ja terveellinen päiväkoti- ja oppimisympäristö?
Tutkimus on oikeusdogmaattinen. Tutkimusongelmaa on selvitetty lainsäädännön, lain esitöiden sekä oikeuskirjallisuuden avulla. Lasten terveyden suojelun näkökulmaa on myös verrattu työsuojelulainsäädäntöön. Keskeisiä käsitteitä ovat: julkinen sektori, lapsen etu, ympäristö, terveyden suojelu ja työsuojelu.
Lapsilla on lainsäädännöllisiä oikeuksia, joiden noudattaminen kunnallishallinnossa saattaa joiltain osin jäädä puutteelliseksi. Päätöksentekoon ja päätöksen lopputulokseen vaikuttavat niin ikään monet eri tekijät, jolloin kunnallisessa päätöksenteossa lapsen etu ja oikeudet saattavat jäädä huomioimatta.
Lasten päiväkoti- ja koulurakennusten terveellisyyden vaatimuksista ei ole erikseen lainsäädäntöä. Lasten näkökulmasta tarkasteltaessa ongelmaa, päiväkoti- ja koulurakentamisen vaatimuksien lähtökohdat ovat maankäyttö- ja rakennuslain säännöksissä. Koska kyse on myös päiväkoti- ja kouluhenkilökunnan työpaikoista, voidaan todeta työturvallisuuslainsäädännön sisältävän erikseen säännöksiä työpaikan rakenteiden ja materiaalien terveellisyydestä.
Kunta vastaa omistamiensa rakennusten ylläpidosta sekä huollosta. Laiminlyödessään velvollisuutensa, joko terveydensuojeluviranomainen tai rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä korjaamaan tai poistamaan terveyshaitan aiheuttajan. Koska päiväkodit ja koulut ovat myös työpaikkoja, on työntekijän näkökulmasta työsuojeluviranomainen toimivaltainen asettamaan määräyksiä ja uhkia ongelman poistamiseksi tai korjaamiseksi.
Kunnanvaltuusto määrää budjetissaan määrärahat tulevien vuosien korjauksiin. Kunnan viranhaltija ja kunnanhallituksen alaisen toimielimen on toimittava budjetin mukaisesti. Kunnan viranhaltija tai toimielin voidaan asettaa rikos- tai vahingonkorvausoikeudelliseen vastuuseen, mikäli tämä on toiminut lainsäädännön, budjetin tai johtosäännön vastaisesti. Virkarikoksen vastuu on laaja, mutta myös näytön on oltava vahva.
Tutkimusongelmana on selvittää mikä taho kunnassa vastaa päiväkoti- ja kouluikäisten lasten terveellisestä ja turvallisesta ympäristöstä. Tutkimuksessa etsitään myös vastausta kysymykseen: millaisia oikeuksia lapsilla on saada turvallinen ja terveellinen päiväkoti- ja oppimisympäristö?
Tutkimus on oikeusdogmaattinen. Tutkimusongelmaa on selvitetty lainsäädännön, lain esitöiden sekä oikeuskirjallisuuden avulla. Lasten terveyden suojelun näkökulmaa on myös verrattu työsuojelulainsäädäntöön. Keskeisiä käsitteitä ovat: julkinen sektori, lapsen etu, ympäristö, terveyden suojelu ja työsuojelu.
Lapsilla on lainsäädännöllisiä oikeuksia, joiden noudattaminen kunnallishallinnossa saattaa joiltain osin jäädä puutteelliseksi. Päätöksentekoon ja päätöksen lopputulokseen vaikuttavat niin ikään monet eri tekijät, jolloin kunnallisessa päätöksenteossa lapsen etu ja oikeudet saattavat jäädä huomioimatta.
Lasten päiväkoti- ja koulurakennusten terveellisyyden vaatimuksista ei ole erikseen lainsäädäntöä. Lasten näkökulmasta tarkasteltaessa ongelmaa, päiväkoti- ja koulurakentamisen vaatimuksien lähtökohdat ovat maankäyttö- ja rakennuslain säännöksissä. Koska kyse on myös päiväkoti- ja kouluhenkilökunnan työpaikoista, voidaan todeta työturvallisuuslainsäädännön sisältävän erikseen säännöksiä työpaikan rakenteiden ja materiaalien terveellisyydestä.
Kunta vastaa omistamiensa rakennusten ylläpidosta sekä huollosta. Laiminlyödessään velvollisuutensa, joko terveydensuojeluviranomainen tai rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä korjaamaan tai poistamaan terveyshaitan aiheuttajan. Koska päiväkodit ja koulut ovat myös työpaikkoja, on työntekijän näkökulmasta työsuojeluviranomainen toimivaltainen asettamaan määräyksiä ja uhkia ongelman poistamiseksi tai korjaamiseksi.
Kunnanvaltuusto määrää budjetissaan määrärahat tulevien vuosien korjauksiin. Kunnan viranhaltija ja kunnanhallituksen alaisen toimielimen on toimittava budjetin mukaisesti. Kunnan viranhaltija tai toimielin voidaan asettaa rikos- tai vahingonkorvausoikeudelliseen vastuuseen, mikäli tämä on toiminut lainsäädännön, budjetin tai johtosäännön vastaisesti. Virkarikoksen vastuu on laaja, mutta myös näytön on oltava vahva.