Sanojen merkitys - merkitysten etäisyys: 'ihmistä' tarkoittavien sanojen suhteellisesta etäisyydestä ja järjestyksestä eri ikäryhmien kielessä
Männistö, Marjut (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassani tarkastelen 'ihmistä' tarkoittavien sanojen suhteellista etäisyyttä ja järjestystä eri ikäryhmien kielessä. Lähestyn sanojen merkityksiä läheinen-kaukainen-ääriadjektiivien kautta. Tarkastelen, onko lasten, nuorten, nuorten aikuisten ja aikuisten välillä eroja siinä, kuinka läheiseksi tai kaukaiseksi he kokevat tarkastelussani mukana olevien sanojen synnyttämät merkitykset.
Teoriaosuudessa käsittelen leksikaalista sanaa ja siihen liittyviä merkityksiä. Käsittelen merkityksen koostumusta, merkityspiirteitä sekä merkityskenttiä ja -verkostoja. Käsittelen myös kieltä ja sen oppimista eri ikäkausina. Tarkasteluun olen yhdistänyt kullekin ikäkaudelle tyypillisiä kehityspiirteitä.
Tarkastelen sanojen läheisyysmielikuvien jakautumista ikäkausittain. Sijoitan tarkastelussani mukana olleet sanat rajaamiini läheisyysluokkiin. Ikäkausittaisen sanojen jakautumisen esitän myös läheisyysluokista muo-dostettujen merkityskenttien avulla.
Kieli on keskeinen ihmisyyttä luova tekijä. Se ei ole monoliittinen - yhtenäinen, ehjä ja saumaton järjestelmä. Toisaalta kieli on itsenäinen järjestelmä, toisaalta sosiaalinen, kulttuurinen ja kognitiivinen ilmiö. Kieli jäsentää ihmiselle maailmaa. Se tarjoaa mahdollisuuden tarkastella käsitejärjestelmiä ja maailmankuvaa. Kieleen on rakentunut ihmisen sosiaalinen ja kulttuurinen todellisuus.
Teoriaosuudessa käsittelen leksikaalista sanaa ja siihen liittyviä merkityksiä. Käsittelen merkityksen koostumusta, merkityspiirteitä sekä merkityskenttiä ja -verkostoja. Käsittelen myös kieltä ja sen oppimista eri ikäkausina. Tarkasteluun olen yhdistänyt kullekin ikäkaudelle tyypillisiä kehityspiirteitä.
Tarkastelen sanojen läheisyysmielikuvien jakautumista ikäkausittain. Sijoitan tarkastelussani mukana olleet sanat rajaamiini läheisyysluokkiin. Ikäkausittaisen sanojen jakautumisen esitän myös läheisyysluokista muo-dostettujen merkityskenttien avulla.
Kieli on keskeinen ihmisyyttä luova tekijä. Se ei ole monoliittinen - yhtenäinen, ehjä ja saumaton järjestelmä. Toisaalta kieli on itsenäinen järjestelmä, toisaalta sosiaalinen, kulttuurinen ja kognitiivinen ilmiö. Kieli jäsentää ihmiselle maailmaa. Se tarjoaa mahdollisuuden tarkastella käsitejärjestelmiä ja maailmankuvaa. Kieleen on rakentunut ihmisen sosiaalinen ja kulttuurinen todellisuus.