Suorituksen johtamisen kokeminen osana palkitsemista
Männikkö, Sari-Liisa (2017)
Männikkö, Sari-Liisa
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää suorituksen johtamisen kokeminen osana palkitsemista. Tutkimus on case-study, tapaustutkimus. Tutkimuksen empiirinen osa on koottu kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen empiirisessä osassa haastattelut tehtiin puolistrukturoituna. Tutkimusfilosofia noudattaa fenomenologista tutkimusotetta.
Tutkimuksen päätarkoitus on tutkia ihmisen kokemusta, ja näin ollen kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus on perusteltu valinta. Tutkimuksesta nousi esille kahdeksan ulottuvuutta; suoritus ja suorituksen johtaminen, miten suorituksen johtaminen ymmärretään, tavoite, palkitseminen, ryhmätehokkuus, tahto, sitoutuminen ja kollektiivinen vastuu sekä koulutus.
Teoriaosuus keskittyy ensin suorituksen johtamiseen, tavoitteen merkitykseen sekä motivaatio-osaan. Motivaatio-osa käsittelee tunnetuimmat motivaatioteoriat. Suorituksen johtamisen osiossa käsitellään suorituksen, palkkioiden ja työtyytyväisyyden välisiä yhteyksiä suorituksen johtamisen näkökulmasta, tutkimuksen kannalta oleellisin osin.
Sen jälkeen käsitellään palkitsemisen kenttää ja palkitsemisen yhteensopivuutta organisaatiossa ja sen vaikutuksia organisaation eri tasoilla. Palkitsemisen kokonaisuutta pyritään tarkastelemaan suorituksen johtamisen tukena, käsittäen palkitsemisen eri muotoja. Tutkimus pyrkii selventämään palkitsemisen kokonaisvaikutusta asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Tutkimuksen johtamisen teoreettiseksi viitekehykseksi on valittu Hersey & Blanchardin tilannejohtamisen malli. Tutkimus pyrkii selventämään suorituksen johtamisen yhteyden tilannejohtamisen malliin päivittäisjohtamisen avulla.
Tutkimuksen keskeisimmät käsitteet ovat: suoritus, tavoite, merkityksellisyys, palkitseminen, motivaatio, motiivi, ja tarve rakentuvat tutkimuksen rungoksi.
Tutkimuksen päätarkoitus on tutkia ihmisen kokemusta, ja näin ollen kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus on perusteltu valinta. Tutkimuksesta nousi esille kahdeksan ulottuvuutta; suoritus ja suorituksen johtaminen, miten suorituksen johtaminen ymmärretään, tavoite, palkitseminen, ryhmätehokkuus, tahto, sitoutuminen ja kollektiivinen vastuu sekä koulutus.
Teoriaosuus keskittyy ensin suorituksen johtamiseen, tavoitteen merkitykseen sekä motivaatio-osaan. Motivaatio-osa käsittelee tunnetuimmat motivaatioteoriat. Suorituksen johtamisen osiossa käsitellään suorituksen, palkkioiden ja työtyytyväisyyden välisiä yhteyksiä suorituksen johtamisen näkökulmasta, tutkimuksen kannalta oleellisin osin.
Sen jälkeen käsitellään palkitsemisen kenttää ja palkitsemisen yhteensopivuutta organisaatiossa ja sen vaikutuksia organisaation eri tasoilla. Palkitsemisen kokonaisuutta pyritään tarkastelemaan suorituksen johtamisen tukena, käsittäen palkitsemisen eri muotoja. Tutkimus pyrkii selventämään palkitsemisen kokonaisvaikutusta asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Tutkimuksen johtamisen teoreettiseksi viitekehykseksi on valittu Hersey & Blanchardin tilannejohtamisen malli. Tutkimus pyrkii selventämään suorituksen johtamisen yhteyden tilannejohtamisen malliin päivittäisjohtamisen avulla.
Tutkimuksen keskeisimmät käsitteet ovat: suoritus, tavoite, merkityksellisyys, palkitseminen, motivaatio, motiivi, ja tarve rakentuvat tutkimuksen rungoksi.