Strategiset ryhmät suomalaisella pienpanimoalalla
Mäkäräinen, Eerik (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Oluen valmistuksen historia on todennäköisesti yhtä pitkä kuin ihmisen kulttuurihistoria. Olutta arvioidaan valmistetun jo yli 10 000 vuotta sitten ja sen oletetaan olevan leipääkin vanhempi elintarvike. Suomessa teollinen oluen valmistus sai alkunsa, kun venäläinen kauppias Nikolai Sinebrychoff perusti Helsinkiin pohjoismaiden ensimmäisen panimon vuonna 1819. Nykyisin maassamme toimii suurten panimoiden lisäksi 22 kaupallista pienpanimoa.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisella pienpanimoalalla kaupallisesti toimivien yritysten ominaispiirteitä ja strategisia valintoja. Viitekehyksenä tutkimuksessa käytettiin Porterin ”viiden voiman mallia”, joka ilmentää markkinoilla vallitsevia kilpailu-voimia. Näkökulmana pienpanimoalan tarkastelussa oli strategisten ryhmien –teoria. Strateginen ryhmä -teoria on toimialaa jäsentävä käsite, jolle esitetyt määritelmät korostavat ryhmän sisällä olevien yritysten samankaltaisuutta ja riippuvuutta toisistaan eli ryhmän yritysten kilpailua keskenään.
Kyselytutkimuksen tavoitteena oli saada mahdollisimman kokonaisvaltainen kuva pien-panimoiden toiminnasta ja strategiavalinnoista. Kerätyn aineiston perusteella muodostettiin strategiset ryhmät (a posteriori), joihin keskenään samankaltaisia strategiavalintoja noudattavat yritykset sijoitettiin. Saatujen tulosten perusteella pystyttiin kyselyyn vastanneiden seitsemän pienpanimoyrityksen joukosta tunnistamaan viisi erillistä strategista ryhmää. Suurimman ryhmän (ryhmä 2) muodostivat vahvan resurssiperustan ja lyhyen jakelutien omaavat pienikokoiset yritykset, joita oli yhtensä kolme kappaletta. Loput neljä yritystä jakautuivat ryhmiin 3, 4, 5 ja 8, yksi yritys kuhunkin ryhmään.
Tulokset osoittavat, että Suomen pienpanimoalalta on mahdollista määritellä useita samankaltaisiin strategisiin valintoihin nojautuvien yritysten ryhmiä. Tutkimusaineiston kapeudesta johtuen ryhmien ominaispiirteitä ja keskinäisiä voimasuhteita ei kuitenkaan voida koko toimialan kattavasti luotettavasti arvioida. Ryhmän 2 yritykset ovat hyviä tyyppiesimerkkejä suomalaisista pienpanimoista ja ne tarjoavat mielenkiintoisen tarkastelukohteen strategisen ryhmän ja siihen liittyvien liikkuvuusesteiden tarkastelulle.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisella pienpanimoalalla kaupallisesti toimivien yritysten ominaispiirteitä ja strategisia valintoja. Viitekehyksenä tutkimuksessa käytettiin Porterin ”viiden voiman mallia”, joka ilmentää markkinoilla vallitsevia kilpailu-voimia. Näkökulmana pienpanimoalan tarkastelussa oli strategisten ryhmien –teoria. Strateginen ryhmä -teoria on toimialaa jäsentävä käsite, jolle esitetyt määritelmät korostavat ryhmän sisällä olevien yritysten samankaltaisuutta ja riippuvuutta toisistaan eli ryhmän yritysten kilpailua keskenään.
Kyselytutkimuksen tavoitteena oli saada mahdollisimman kokonaisvaltainen kuva pien-panimoiden toiminnasta ja strategiavalinnoista. Kerätyn aineiston perusteella muodostettiin strategiset ryhmät (a posteriori), joihin keskenään samankaltaisia strategiavalintoja noudattavat yritykset sijoitettiin. Saatujen tulosten perusteella pystyttiin kyselyyn vastanneiden seitsemän pienpanimoyrityksen joukosta tunnistamaan viisi erillistä strategista ryhmää. Suurimman ryhmän (ryhmä 2) muodostivat vahvan resurssiperustan ja lyhyen jakelutien omaavat pienikokoiset yritykset, joita oli yhtensä kolme kappaletta. Loput neljä yritystä jakautuivat ryhmiin 3, 4, 5 ja 8, yksi yritys kuhunkin ryhmään.
Tulokset osoittavat, että Suomen pienpanimoalalta on mahdollista määritellä useita samankaltaisiin strategisiin valintoihin nojautuvien yritysten ryhmiä. Tutkimusaineiston kapeudesta johtuen ryhmien ominaispiirteitä ja keskinäisiä voimasuhteita ei kuitenkaan voida koko toimialan kattavasti luotettavasti arvioida. Ryhmän 2 yritykset ovat hyviä tyyppiesimerkkejä suomalaisista pienpanimoista ja ne tarjoavat mielenkiintoisen tarkastelukohteen strategisen ryhmän ja siihen liittyvien liikkuvuusesteiden tarkastelulle.