Organisaation muutoksen viestintä. Tarkastelussa UPM-Kymmenen Rauman tehdas
Mäkynen, Riikka (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen organisaation muutokseen liittyviä viestinnällisiä tuntemuksia UPM-Kymmenen Rauman tehtaalla. Tutkimuksen aineisto koostuu kirjallisen kyselyn vastauksista sekä yksilö- ja ryhmähaastatteluista. Kirjallinen kysely on toteutettu yhteisöviestinnän agendamallin mukaan, ja sitä täydentää suullisten haastattelujen sisällönanalyysi.
Tutkimus osoittaa, että organisaation muutoksen eli Yhteiset palvelut -nimisen hankkeen kohteena ollut henkilöstö koki viestinnän puutteelliseksi. Alaiset kokevat, ettei viestintä ole kaikille avointa, eikä tämän tutkimuksen esimerkkitapauksesta tuntunut löytyvän mitään hyvää sanottavaa.
Aineistosta löytyi useita muutosprosessiin liittyviä reagoinnin vaiheita, jotka eivät ole ainutlaatuisia esimerkkiorganisaatiossa, vaan ne toteutuvat yleismaailmallisesti. Muutosvastarintaa voidaan vähentää muutoksen viestintää tehostamalla sekä viestinnän laatua ja oikea-aikaisuutta parantamalla. Yritysjohdon ja esimiesten on kyettävä luomaan selkeä visio muutoksesta, jotta organisaation jäsenillä on mahdollisuus ymmärtää, mikä on muutoksen tavoite ja heidän roolinsa siinä. Mitä enemmän jäsenet ovat mukana luomassa muutosta, sitä paremmin he siihen sitoutuvat.
Tutkimus osoittaa, että organisaation muutoksen eli Yhteiset palvelut -nimisen hankkeen kohteena ollut henkilöstö koki viestinnän puutteelliseksi. Alaiset kokevat, ettei viestintä ole kaikille avointa, eikä tämän tutkimuksen esimerkkitapauksesta tuntunut löytyvän mitään hyvää sanottavaa.
Aineistosta löytyi useita muutosprosessiin liittyviä reagoinnin vaiheita, jotka eivät ole ainutlaatuisia esimerkkiorganisaatiossa, vaan ne toteutuvat yleismaailmallisesti. Muutosvastarintaa voidaan vähentää muutoksen viestintää tehostamalla sekä viestinnän laatua ja oikea-aikaisuutta parantamalla. Yritysjohdon ja esimiesten on kyettävä luomaan selkeä visio muutoksesta, jotta organisaation jäsenillä on mahdollisuus ymmärtää, mikä on muutoksen tavoite ja heidän roolinsa siinä. Mitä enemmän jäsenet ovat mukana luomassa muutosta, sitä paremmin he siihen sitoutuvat.