Iltalehti.fi-verkkopalvelun etusivun harhaanjohtavat uutisotsikot. Semantiikan ja pragmatiikan näkökulma
Mäkiviinikka, Sami (2012)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Internet-uutisointi on yhdenmukaistanut heterogeenistä mediakenttää ja asettanut uutissisältöjä verkkoon tuottavat mediatalot samalle viivalle. Yksi keskeisimmistä aseista kilpailussa lukijoiden huomiosta on houkutteleva otsikointi. Tasapainoilu kiinnostavuuden ja journalistisen etiikan välillä voi kuitenkin osoittautua haasteelliseksi, kun vaakalaudalla on asema Suomen käytetyimpänä verkkouutispalveluna.
Tutkimuksen kohteena on sata Iltalehti.fi-verkkoetusivulta (1.9.2011–29.2.2012) poimittua harhaanjohtavaa otsikkoa. Harhaanjohtavalla tarkoitetaan tässä työssä otsikkoa, joka herättää lukijassa jollakin tapaa otsikkoon liittyvästä uutistekstistä poikkeavia vaikutelmia. Työssä sivutaan myös uutistekstiin nähden epäinformatiivisia otsikoita, jotka antavat lukijalle tietoa uutistekstin sisällöstä vain vähän, jos lainkaan. Tavoitteena on semantiikan ja pragmatiikan näkökulmasta selvittää, millaiset kielelliset ja kontekstuaaliset seikat johtavat otsikosta ja uutistekstistä syntyviin tulkintaristiriitoihin. Otsikoiden luokittelu pohjaa H. P. Gricen yhteistyön periaatteen ja keskustelumaksiimien teoriaan.
Aineisto jaoteltiin keskustelumaksiimien mukaan neljään luokkaan: laadun, määrän, suhteen ja tavan maksiimia rikkoviin otsikoihin. Tämän jälkeen ne jaettiin edelleen kuvaavampiin alaluokkiin. Laadun maksiimia rikkovat ristiriitaiset ja liioittelevat otsikot. Ristiriitaisten otsikoiden luokka koostuu tapauksista, joissa otsikosta ja uutistekstistä syntyvät tulkinnat ovat selkeästi ristiriidassa keskenään ja toistensa vastineiksi sopimattomia. Liioittelevissa otsikoissa epäsuhdan aiheuttavat tulkinnat, joiden välillä on liioitteluksi miellettävä aste- tai sävyero. Määrän maksiimia rikkovat valikoivat otsikot, jotka aiheuttavat epäsuhdan tulkintoihin jättämällä jotakin olennaista kertomatta, ja indeksiset otsikot, jotka tarjoavat lukijalle minimimäärän tietoa viittaamalla johonkin, joka on lukijan tulkintakontekstin ulottumattomissa, yleensä uutistekstissä. Suhteen maksiimia rikkovat epärelevantit otsikot, jotka kertovat jotakin uutistekstin kannalta epäolennaista. Tavan maksiimia rikkovat monitulkintaista ainesta käyttävät monitulkintaiset otsikot ja tyylillisiä tai affektiivisia lisämerkityksiä sisältävät värittyneet otsikot.
Tutkimuksen kohteena on sata Iltalehti.fi-verkkoetusivulta (1.9.2011–29.2.2012) poimittua harhaanjohtavaa otsikkoa. Harhaanjohtavalla tarkoitetaan tässä työssä otsikkoa, joka herättää lukijassa jollakin tapaa otsikkoon liittyvästä uutistekstistä poikkeavia vaikutelmia. Työssä sivutaan myös uutistekstiin nähden epäinformatiivisia otsikoita, jotka antavat lukijalle tietoa uutistekstin sisällöstä vain vähän, jos lainkaan. Tavoitteena on semantiikan ja pragmatiikan näkökulmasta selvittää, millaiset kielelliset ja kontekstuaaliset seikat johtavat otsikosta ja uutistekstistä syntyviin tulkintaristiriitoihin. Otsikoiden luokittelu pohjaa H. P. Gricen yhteistyön periaatteen ja keskustelumaksiimien teoriaan.
Aineisto jaoteltiin keskustelumaksiimien mukaan neljään luokkaan: laadun, määrän, suhteen ja tavan maksiimia rikkoviin otsikoihin. Tämän jälkeen ne jaettiin edelleen kuvaavampiin alaluokkiin. Laadun maksiimia rikkovat ristiriitaiset ja liioittelevat otsikot. Ristiriitaisten otsikoiden luokka koostuu tapauksista, joissa otsikosta ja uutistekstistä syntyvät tulkinnat ovat selkeästi ristiriidassa keskenään ja toistensa vastineiksi sopimattomia. Liioittelevissa otsikoissa epäsuhdan aiheuttavat tulkinnat, joiden välillä on liioitteluksi miellettävä aste- tai sävyero. Määrän maksiimia rikkovat valikoivat otsikot, jotka aiheuttavat epäsuhdan tulkintoihin jättämällä jotakin olennaista kertomatta, ja indeksiset otsikot, jotka tarjoavat lukijalle minimimäärän tietoa viittaamalla johonkin, joka on lukijan tulkintakontekstin ulottumattomissa, yleensä uutistekstissä. Suhteen maksiimia rikkovat epärelevantit otsikot, jotka kertovat jotakin uutistekstin kannalta epäolennaista. Tavan maksiimia rikkovat monitulkintaista ainesta käyttävät monitulkintaiset otsikot ja tyylillisiä tai affektiivisia lisämerkityksiä sisältävät värittyneet otsikot.