Henkilöstön kokemukset organisaatiomuutoksessa
Mäkinen, Heli (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Organisaatiomuutokset ja muutosjohtaminen ovat alati muuttuvassa liike-elämässä jatkuvasti keskiössä ja muutoskyvykkyys voidaan tänä päivänä nähdä organisaation kilpailuetuna. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että muutoksessa toimivien henkilöiden johtamisella on suurempi vaikutus muutoksen onnistumiseen kuin asioiden johtamisella. Myös henkilöiden myönteisen asenteen muutosta kohtaan on todettu antavan paremmat lähtökohdat muutoksessa onnistumiselle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten henkilöstö on kokenut case-yrityksessä toteutetun laaja-alaisen organisaatiomuutoksen ja onko löydettävissä tekijöitä, joilla näihin kokemuksiin voidaan vaikuttaa muutosjohtamisen keinoin.
Tutkielma jakautuu kirjallisuuskatsaukseen ja tutkimuksen empiiriseen osioon. Kirjallisuuskatsaus käsittelee organisatorista muutoskirjallisuutta organisaatiomuutoksista ja muutosjohtamisesta. Lisäksi tarkastellaan muutosta yksilön näkökulmasta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto on kerätty teemahaastatteluin. Haastattelututkimukseen osallistui kohdeyrityksestä 14 henkilöä. Haastateltavat edustavat kahta eri ryhmää, tutkimuksen kohteena olevaa palveluyksikköä ja yksikön sisäistä asiakasta. Näiden ryhmien vastaukset eritellään tutkimuksessa.
Tutkimuksessa selvisi, että lähtökohtaisesti organisaatiomuutokseen on suhtauduttu kielteisesti yksikössä. Aineistosta esiin noussut kriittisyys kohdistuu muutosvisioon, muutoksen toteutustapaan, viestintään, osallistamiseen, luottamuksen- ja tuen puutteeseen. Tutkimuksen mukaan henkilöstön kokemuksiin voidaan parhaiten vastata viestinnän ja osallistamisen keinoin. Lisäksi yksilöllinen huomiointi ja tukeminen ovat tärkeässä asemassa henkilöstön kokemuksiin vaikuttamisessa.
Tutkielma jakautuu kirjallisuuskatsaukseen ja tutkimuksen empiiriseen osioon. Kirjallisuuskatsaus käsittelee organisatorista muutoskirjallisuutta organisaatiomuutoksista ja muutosjohtamisesta. Lisäksi tarkastellaan muutosta yksilön näkökulmasta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto on kerätty teemahaastatteluin. Haastattelututkimukseen osallistui kohdeyrityksestä 14 henkilöä. Haastateltavat edustavat kahta eri ryhmää, tutkimuksen kohteena olevaa palveluyksikköä ja yksikön sisäistä asiakasta. Näiden ryhmien vastaukset eritellään tutkimuksessa.
Tutkimuksessa selvisi, että lähtökohtaisesti organisaatiomuutokseen on suhtauduttu kielteisesti yksikössä. Aineistosta esiin noussut kriittisyys kohdistuu muutosvisioon, muutoksen toteutustapaan, viestintään, osallistamiseen, luottamuksen- ja tuen puutteeseen. Tutkimuksen mukaan henkilöstön kokemuksiin voidaan parhaiten vastata viestinnän ja osallistamisen keinoin. Lisäksi yksilöllinen huomiointi ja tukeminen ovat tärkeässä asemassa henkilöstön kokemuksiin vaikuttamisessa.