Företagarstrategier En undersökning bland företagare i tre branscher
Blomquist, Helena (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
I avhandlingen behandlades företagarstrategier bland företagare i metallbranschen, transportbranschen och servicebranschen.
Dessutom har det beaktats om någon företagare har någon speciell livsstrategi på grund av företagandet. Vad företagarstrategi är och vilka delstrategier som ingår i företagarstrategier.
Motiven bakom företagande togs också upp.
Företagarnas erfarenheter av företagsverksamhet och branschkonkurrensen kartlades genom en SWOT-analys.
Denna kvalitativa undersökning gjordes med ett tolkande angreppssätt och analysmetoden var textanalys av företagarintervjuer.
Analysen av det empiriska datamaterialet genomfördes med hjälp av textanalysprogrammet QSRNVivo.
Resultaten av undersökningen påvisar att de företagarstrategier vilka är de mest förekommande i undersökningen är sysselsättning och levnadsstil. Även tillväxt, outsourcing och marknadsöppning förekommer som motiv bakom företagande.
En viktig slutsats av undersökningen är att sannolikheten att man startar ett företag är stor om man kommer från en företagarfamilj.
Dessutom har det beaktats om någon företagare har någon speciell livsstrategi på grund av företagandet. Vad företagarstrategi är och vilka delstrategier som ingår i företagarstrategier.
Motiven bakom företagande togs också upp.
Företagarnas erfarenheter av företagsverksamhet och branschkonkurrensen kartlades genom en SWOT-analys.
Denna kvalitativa undersökning gjordes med ett tolkande angreppssätt och analysmetoden var textanalys av företagarintervjuer.
Analysen av det empiriska datamaterialet genomfördes med hjälp av textanalysprogrammet QSRNVivo.
Resultaten av undersökningen påvisar att de företagarstrategier vilka är de mest förekommande i undersökningen är sysselsättning och levnadsstil. Även tillväxt, outsourcing och marknadsöppning förekommer som motiv bakom företagande.
En viktig slutsats av undersökningen är att sannolikheten att man startar ett företag är stor om man kommer från en företagarfamilj.