Reading, Writing and Discussing The Other Hand. Reader Response and Sociocultural Learning in the Literature Classroom
Blomberg, Satu (2011)
Blomberg, Satu
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli kartoittaa ja kokeilla englanninkielisen kirjallisuuden opettamiseen opetusstrategioita, jotka parantaisivat luokan ilmapiiriä ja rohkaisisivat kaikkia oppilaita osallistumaan keskusteluun. Strategioiksi valittiin erilaisia kotitehtäviä ja keskusteluharjoituksia, jotka kaikki korostivat oppilaiden omien tekstin tulkintojen sekä tekstin herättämien tuntemuksien tärkeyttä opettajan antamien oikeiden tulkintojen sijaan. Strategioiden tarkoituksena oli saada oppilaat luottamaan enemmän sekä omiin että toisten oppilaiden tulkintoihin niin, että kirjallisuuden opiskelusta tulisi mielekkäämpää ja omakohtaisempaa. Omien tuntemusten kirjaamisella ylös kotona mahdollistettiin hiljaisten oppilaiden osallistuminen keskusteluihin. Luokassa harjoiteltiin myös dialogia, yhteistoiminnallista vuoropuhelua, jonka päämääränä oli löytää uusia tulkintamahdollisuuksia tekstille ja oppia yhdessä, väittelyn ja omien mielipiteiden puolustamisen sijaan.
Kaikki käytetyt strategiat pohjautuivat sellaisiin kirjallisuuden opettamisen teorioihin, jotka perustuivat joko kirjallisuuden tutkimuksen reader-response teorioihin tai sosiokulttuuriseen oppimiskäsitykseen. Tutkimuksen kohteena oli 19 IB-oppilaan ryhmä. Oppilaista kaikki yhtä lukuun ottamatta olivat suomalaisia ja sukupuolijakauma oli tasainen. Luokka oli jakautunut äänekkäisiin ja hiljaisiin oppilaisiin, ja he itse olivat valittaneet aggressiivisesta ilmapiiristä ja yhteishengen puuttumisesta. Opetus-materiaaliksi valittiin romaani The Other Hand (2008), jonka on kirjoittanut englantilainen kirjailija Chris Cleave. Jokaisen oppitunnin päätteeksi oppilaat täyttivät vapaamuotoisen palautelomakkeen. Nämä oppilaiden palautteet sekä opettajan muistiinpanot mahdollistivat yksityiskohtaisen analyysin eri strategioiden sopivuudesta.
Tulokset olivat rohkaisevia: muutamia oppitunteja lukuun ottamatta oppilaat ja opettaja huomasivat ilmapiirin parantuneen; myös hiljaisemmat oppilaat osallistuivat keskusteluihin enemmän. Oppilaat arvostivat toistensa ajatuksia enemmän kuin ennen ja kokivat oppivansa toisiltaan. Myös ongelmia ilmeni: oppilaiden oli vaikea ymmärtää joitain englantilaiseen kulttuuriin viittaavia yksityiskohtia ilman opettajan apua. Tietyt aiheet saivat myös keskustelun muuttumaan riitelyksi ja ilmapiirin vihamielisemmäksi.
Kaikki käytetyt strategiat pohjautuivat sellaisiin kirjallisuuden opettamisen teorioihin, jotka perustuivat joko kirjallisuuden tutkimuksen reader-response teorioihin tai sosiokulttuuriseen oppimiskäsitykseen. Tutkimuksen kohteena oli 19 IB-oppilaan ryhmä. Oppilaista kaikki yhtä lukuun ottamatta olivat suomalaisia ja sukupuolijakauma oli tasainen. Luokka oli jakautunut äänekkäisiin ja hiljaisiin oppilaisiin, ja he itse olivat valittaneet aggressiivisesta ilmapiiristä ja yhteishengen puuttumisesta. Opetus-materiaaliksi valittiin romaani The Other Hand (2008), jonka on kirjoittanut englantilainen kirjailija Chris Cleave. Jokaisen oppitunnin päätteeksi oppilaat täyttivät vapaamuotoisen palautelomakkeen. Nämä oppilaiden palautteet sekä opettajan muistiinpanot mahdollistivat yksityiskohtaisen analyysin eri strategioiden sopivuudesta.
Tulokset olivat rohkaisevia: muutamia oppitunteja lukuun ottamatta oppilaat ja opettaja huomasivat ilmapiirin parantuneen; myös hiljaisemmat oppilaat osallistuivat keskusteluihin enemmän. Oppilaat arvostivat toistensa ajatuksia enemmän kuin ennen ja kokivat oppivansa toisiltaan. Myös ongelmia ilmeni: oppilaiden oli vaikea ymmärtää joitain englantilaiseen kulttuuriin viittaavia yksityiskohtia ilman opettajan apua. Tietyt aiheet saivat myös keskustelun muuttumaan riitelyksi ja ilmapiirin vihamielisemmäksi.