MARKKINATUTKIMUS SAKSAN AURINKOPUISTORAKENTAJISTA: Muuntajien tuotteistaminen
Mäkelä, Mikko (2011)
Mäkelä, Mikko
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa keskitytään potentiaalisten asiakkaiden kartoittamiseen ja niiden tarkempaan tutkimukseen. Tutkimuksen kohteena ovat Saksaan aurinkopuistoja rakentaneet yritykset ja tarkoituksena on selvittää voitaisiinko joillekin heistä tarjota muuntajia lähitulevaisuudessa. Tutkielman toimeksiantajana on Vaasan ABB Oy Muuntajat -yksikkö.
Tutkielma jakautuu teoreettiseen ja empiiriseen tutkimukseen, jossa teoreettinen osa muodostaa viitekehyksen empiirisen tutkimuksen ympärille. Empiirisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuka rakentaa aurinkopuistoja Saksaan ja kuinka he ostavat muuntajat aurinkopuistoihin. Sen lisäksi selvitetään, kuinka muuntajat tulisi tuotteistaa potentiaalisille asiakkaille sopiviksi. Empiirisen tutkimusmateriaalin keräämiseen hyödynnetään sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Empiirisen tutkimuksen tulokset antavat tietoa yrityksistä, joille ABB Muuntajat voi tarjota muuntajiaan. Tutkimuksessa selvisivät myös yritykset, jotka haluavat muuntajan ohella samaan hintatarjoukseen myös muita aurinkovoimapuistoihin tulevia komponentteja. Tuotteistustehtävän tarkoituksena on helpottaa ABB:n aurinkovoimamuuntajien myynti- ja markkinointityötä potentiaalisille asiakkaille. Teoriaosuuden aurinkovoimakappale antaa kattavan tietopaketin aurinkovoimamarkkinoista, jota voidaan hyödyntää muun muassa potentiaalisten aurinkovoimamaiden tunnistamiseen, Saksan lisäksi.
Tutkielma jakautuu teoreettiseen ja empiiriseen tutkimukseen, jossa teoreettinen osa muodostaa viitekehyksen empiirisen tutkimuksen ympärille. Empiirisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuka rakentaa aurinkopuistoja Saksaan ja kuinka he ostavat muuntajat aurinkopuistoihin. Sen lisäksi selvitetään, kuinka muuntajat tulisi tuotteistaa potentiaalisille asiakkaille sopiviksi. Empiirisen tutkimusmateriaalin keräämiseen hyödynnetään sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Empiirisen tutkimuksen tulokset antavat tietoa yrityksistä, joille ABB Muuntajat voi tarjota muuntajiaan. Tutkimuksessa selvisivät myös yritykset, jotka haluavat muuntajan ohella samaan hintatarjoukseen myös muita aurinkovoimapuistoihin tulevia komponentteja. Tuotteistustehtävän tarkoituksena on helpottaa ABB:n aurinkovoimamuuntajien myynti- ja markkinointityötä potentiaalisille asiakkaille. Teoriaosuuden aurinkovoimakappale antaa kattavan tietopaketin aurinkovoimamarkkinoista, jota voidaan hyödyntää muun muassa potentiaalisten aurinkovoimamaiden tunnistamiseen, Saksan lisäksi.