Yrityssovelluksen palvelupohjainen arkkitehtuuri
Mäkelä, Markus (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on palvelupohjaisen arkkitehtuurin käyttö yrityssovelluksen runkona. Yrityssovellukset ovat tyypillisesti järjestelmiä, joiden avulla yrityksissä hallitaan esimerkiksi asiakkaiden yhteystietoja ja kontakteja, tuotteen rakenteeseen ja elinkaareen liittyviä asioita ja tehtaan tuotannonohjausta. Yleisesti sanoen ne ovat informaatiojärjestelmiä, joiden avulla pyritään automatisoimaan yrityksen liiketoimintaprosessien toteuttamista. Ideana palvelupohjaisessa arkkitehtuurissa on luoda palvelukomponenteista koostuva järjestelmä. Kytkemällä järjestelmän palveluita yhteen luodaan sovelluksia, jotka toteuttavat liiketoimintaprosessien kuvaamat toimintoketjut.
Tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä palvelupohjaiseen arkkitehtuuriin ja kehittää sen pohjalta ratkaisumalli yrityssovelluksen arkkitehtuuriksi. Palvelupohjaisen arkkitehtuurin ajatuksena on nostaa yrityssovellusten ohjelmistokehityksen käsitteellistä tasoa ja pyrkiä etenemään kehitystyössä organisaation määrittämien liiketoimintaprosessien tarpeiden ohjaamina. Liiketoimintaprosessi määrittää ketjun erilaisia toimintoja ja palvelukutsuja, joiden lopputuloksena on asiakkaan vaatima tuotos. Palvelupohjaisessa arkkitehtuurissa ajatuksena on tunnistaa nämä peruspalvelut, suunnitella ja toteuttaa ne ja tarjota komponentit liiketoimintaprosessien käyttöön erityisen sovelluskehyksen avulla.
Ratkaisumallissa kuvataan palvelupohjaista arkkitehtuuria hyödyntävän sovelluskehyksen rakenne. Sovelluskehys määrittää perusarkkitehtuurin, toimintatavat ja ydinpalvelut, joiden pohjalta sovelluskehitystä tehdään. Määritellyn sovelluskehyksen avulla voidaan rakentaa yritykselle kaikki sen tarvitsemat sovellukset yhden järjestelmän pohjalta. Sovellusten kehittäminen perustuu järjestelmään rekisteröityjen palveluiden käyttämiseen. Sovelluskehystä voidaan käyttää myös apuna integroitaessa olemassaolevia järjestelmiä yhteen ja näin yksinkertaistaa organisaation tietojärjestelmän rakennetta sekä hyödyntää paremmin olemassaolevat järjestelmät.
Tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä palvelupohjaiseen arkkitehtuuriin ja kehittää sen pohjalta ratkaisumalli yrityssovelluksen arkkitehtuuriksi. Palvelupohjaisen arkkitehtuurin ajatuksena on nostaa yrityssovellusten ohjelmistokehityksen käsitteellistä tasoa ja pyrkiä etenemään kehitystyössä organisaation määrittämien liiketoimintaprosessien tarpeiden ohjaamina. Liiketoimintaprosessi määrittää ketjun erilaisia toimintoja ja palvelukutsuja, joiden lopputuloksena on asiakkaan vaatima tuotos. Palvelupohjaisessa arkkitehtuurissa ajatuksena on tunnistaa nämä peruspalvelut, suunnitella ja toteuttaa ne ja tarjota komponentit liiketoimintaprosessien käyttöön erityisen sovelluskehyksen avulla.
Ratkaisumallissa kuvataan palvelupohjaista arkkitehtuuria hyödyntävän sovelluskehyksen rakenne. Sovelluskehys määrittää perusarkkitehtuurin, toimintatavat ja ydinpalvelut, joiden pohjalta sovelluskehitystä tehdään. Määritellyn sovelluskehyksen avulla voidaan rakentaa yritykselle kaikki sen tarvitsemat sovellukset yhden järjestelmän pohjalta. Sovellusten kehittäminen perustuu järjestelmään rekisteröityjen palveluiden käyttämiseen. Sovelluskehystä voidaan käyttää myös apuna integroitaessa olemassaolevia järjestelmiä yhteen ja näin yksinkertaistaa organisaation tietojärjestelmän rakennetta sekä hyödyntää paremmin olemassaolevat järjestelmät.