Opettamisen, osaamisen ja johtamisen rajapinnalla: Osaamisen johtajan roolit hoitotyön opettajan ohjausmenetelmänä
Björninen, Karina (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Sairaanhoitajien koulutusta pyritään jatkuvasti kehittämään, jotta se vastaisi kentän vaatimuksia ja tarpeita. Opettajilla on tässä muutosprosessissa suuri rooli, heidän käyttämät työmenetelmät vaikuttavat suoraan opiskelijoiden ammattiosaamiseen. Opiskelijan osaamisen kehittäminen, varmistaminen ja syventäminen sopivat opettajan työn toimenkuvaan. Tämä opettajan työnkuva muistuttaa monelta kohdin myös johtajien tekemää työtä. Näitä yhteneväisyyksiä on tutkittu suhteellisen vähän, mikä toimi tämän tutkimuksen tausta-ajatuksena.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä yhteneväisyyksiä löytyy hoitotyön opettajien käytännön harjoittelun ohjausmenetelmistä verrattaessa niitä osaamisen johtamisen johtamisrooleihin. Vastausta haetaan siihen, miten osaamisen johtamisen roolit näkyvät hoitotyön opettajien sairaanhoidon opiskelijoiden käytännön harjoittelun ohjauksessa ja millaisena opettajat näkevät osaamisen johtamisen roolinsa tulevaisuudessa. Näihin tutkimustavoitteisiin on haettu vastauksia kvalitatiivisella teemahaastattelulla sekä sitä tukevalla teoriatutkimuksella. Tutkimuskohteena on Vaasan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan hoitotyön koulutusohjelman opettajat, joilla on opettajan pätevyys.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan sairaanhoitajien ammattitaidon muodostumista ja siihen liittyvää opetusprosessia. Tässä prosessissa opettaja toimii oppimisen ohjaajana ollessa vastuussa muun muassa käytännön harjoittelun ohjauksesta. Tutkimuksen hallintotieteellinen teoriapohja muodostuu osaamisen johtamisen tarkastelusta sekä johtamisteorioiden ja henkilöstöhallinnon historiallisesta läpileikkauksesta. Johtamisroolit toimivat yhtenä osaamisen johtamisen työvälineenä ja niitä käsitellään kolmesta eri näkökulmasta. Tutkimuksen empiirinen osa rakentuu laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimus toteutettiin yksilöteemahaastattelua käyttäen. Haastattelussa hyödynnettiin tulevaisuuden muistelu dialogian tausta-ajatusta. Tutkimuksen teoriaosuus rakentui aineistosta saatujen teemojen mukaisesti. Haastatteluista saadut vastaukset analysoitiin käyttäen sisällön analyysia ja luokiteltiin aineistoista nousevien pääteemojen mukaisesti. Haastatteluun osallistui yhdeksän opettajaa.
Tutkimustulosten mukaan osaamisen johtamisen moninaiset roolit soveltuvat opettajien tekemän työn kuvaamiseen. Tulosten pohjalta voidaan esittää seuraavat johtopäätökset: 1) Hoitotyön opettajan työ sisältää useiden erilaisten roolien hallintaa. 2) Osaamisen johtaminen soveltuu opettajan työvälineeksi sen oppimista ja osaamista korostavan otteen vuoksi. 3) Opetuksessa tulisi hyödyntää osaamisen johtamisen elementtejä, tällöin opetusten sisällöt saataisiin vastaamaan paremmin työelämän tarpeisiin. 4) Tämän päivän johtamista voidaan verrata opettajan tai pedagogin rooliin, aivan kuten opettajuutta voidaan verrata johtamiseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä yhteneväisyyksiä löytyy hoitotyön opettajien käytännön harjoittelun ohjausmenetelmistä verrattaessa niitä osaamisen johtamisen johtamisrooleihin. Vastausta haetaan siihen, miten osaamisen johtamisen roolit näkyvät hoitotyön opettajien sairaanhoidon opiskelijoiden käytännön harjoittelun ohjauksessa ja millaisena opettajat näkevät osaamisen johtamisen roolinsa tulevaisuudessa. Näihin tutkimustavoitteisiin on haettu vastauksia kvalitatiivisella teemahaastattelulla sekä sitä tukevalla teoriatutkimuksella. Tutkimuskohteena on Vaasan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan hoitotyön koulutusohjelman opettajat, joilla on opettajan pätevyys.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan sairaanhoitajien ammattitaidon muodostumista ja siihen liittyvää opetusprosessia. Tässä prosessissa opettaja toimii oppimisen ohjaajana ollessa vastuussa muun muassa käytännön harjoittelun ohjauksesta. Tutkimuksen hallintotieteellinen teoriapohja muodostuu osaamisen johtamisen tarkastelusta sekä johtamisteorioiden ja henkilöstöhallinnon historiallisesta läpileikkauksesta. Johtamisroolit toimivat yhtenä osaamisen johtamisen työvälineenä ja niitä käsitellään kolmesta eri näkökulmasta. Tutkimuksen empiirinen osa rakentuu laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimus toteutettiin yksilöteemahaastattelua käyttäen. Haastattelussa hyödynnettiin tulevaisuuden muistelu dialogian tausta-ajatusta. Tutkimuksen teoriaosuus rakentui aineistosta saatujen teemojen mukaisesti. Haastatteluista saadut vastaukset analysoitiin käyttäen sisällön analyysia ja luokiteltiin aineistoista nousevien pääteemojen mukaisesti. Haastatteluun osallistui yhdeksän opettajaa.
Tutkimustulosten mukaan osaamisen johtamisen moninaiset roolit soveltuvat opettajien tekemän työn kuvaamiseen. Tulosten pohjalta voidaan esittää seuraavat johtopäätökset: 1) Hoitotyön opettajan työ sisältää useiden erilaisten roolien hallintaa. 2) Osaamisen johtaminen soveltuu opettajan työvälineeksi sen oppimista ja osaamista korostavan otteen vuoksi. 3) Opetuksessa tulisi hyödyntää osaamisen johtamisen elementtejä, tällöin opetusten sisällöt saataisiin vastaamaan paremmin työelämän tarpeisiin. 4) Tämän päivän johtamista voidaan verrata opettajan tai pedagogin rooliin, aivan kuten opettajuutta voidaan verrata johtamiseen.