"Lisää kursseja verkkoon, kiitos!" Yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia verkkokursseista
Mäenpää, Mikael (2009)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Verkko-opiskelu on mahdollistanut opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta. Sitä on tutkittu paljon tarkasti määriteltyjen kohderyhmien ja niissä erityisesti tiettyyn asiaan keskittyvän tutkimuksen avulla. Vähemmälle huomiolle ovat jääneet yleisemmällä tasolla verkkokursseihin liittyvät opiskelijoiden kokemukset. Ongelmallisena verkkoopiskelussa nähdään se, millä keinoilla verkossa opiskelusta saadaan tuotua esiin opiskelijan oma halu oppia ja ymmärtää opittavaa asiaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erilaisten verkko-opiskelukokemusten taustalla vaikuttavia syitä.
Tutkimuksessa analysoitiin Vaasan yliopiston opiskelijoille suunnatun www-kyselyn vastausten perusteella ilmenneitä opiskelijoiden verkko-opiskelukokemuksia ja pohdittiin syitä heidän hyville sekä huonoille kokemuksilleen. Lisäksi mietittiin kyselyn tulosten perusteella keinoja, joilla opiskelijoiden tarpeet voidaan ottaa paremmin huomioon verkko-opiskelua kehitettäessä. Kyselyn vastausten analyysissä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Verkko-opiskelussa koetut kokemukset jaoteltiin kuuluviksi vuorovaikutukseen, itsesäätelykykyyn ja motivaatioon. Lisäksi kokemuksia saattoi esiintyä esimerkiksi tekniikkaan ja jonkin verran myös opiskelijoiden saamaan palautteeseen sekä ohjeistukseen liittyen.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat ovat pääosin tyytyväisiä käymiinsä verkkokursseihin. He pitävät verkko-opiskelun tuomasta vapaudesta aikataulun sekä paikan suhteen. Opiskelijat toivoivat myös lisää verkkokursseja sekä erityisesti lisää monipuolisuutta ja vaihtoehtoisia kurssin suoritustapoja.
Tutkimuksessa analysoitiin Vaasan yliopiston opiskelijoille suunnatun www-kyselyn vastausten perusteella ilmenneitä opiskelijoiden verkko-opiskelukokemuksia ja pohdittiin syitä heidän hyville sekä huonoille kokemuksilleen. Lisäksi mietittiin kyselyn tulosten perusteella keinoja, joilla opiskelijoiden tarpeet voidaan ottaa paremmin huomioon verkko-opiskelua kehitettäessä. Kyselyn vastausten analyysissä hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Verkko-opiskelussa koetut kokemukset jaoteltiin kuuluviksi vuorovaikutukseen, itsesäätelykykyyn ja motivaatioon. Lisäksi kokemuksia saattoi esiintyä esimerkiksi tekniikkaan ja jonkin verran myös opiskelijoiden saamaan palautteeseen sekä ohjeistukseen liittyen.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat ovat pääosin tyytyväisiä käymiinsä verkkokursseihin. He pitävät verkko-opiskelun tuomasta vapaudesta aikataulun sekä paikan suhteen. Opiskelijat toivoivat myös lisää verkkokursseja sekä erityisesti lisää monipuolisuutta ja vaihtoehtoisia kurssin suoritustapoja.