Tuoteintegraatio ohjelmistoprosessin parantamisen osa-alueena
Myllyperkiö, Petri (2008)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Integraatioprosessin tehokas suorittaminen on havaittu tärkeäksi osaksi ohjelmistokehitysprosessia. Ohjelmistot ovat kooltaan laajempia kuin koskaan ja niiden kehittäminen tapahtuu usein maantieteellisesti hajautetuissa organisaatioissa. Ohjelmistoarkkitehtuurista syntyvät kytkennät ohjelmiston komponenttien sekä niitä toteuttavien kehitysryhmien välille ovat luonteeltaan sekä teknisiä että sosiaalisia, ja tästä johtuvat integraatio-ongelmat ovat haaste projektin johtamiselle.
Tutkimuksen tavoitteena oli teoreettisen ja tapaustutkimuksen keinoin luoda kokonaiskuva tehokkaan integraatioprosessin osatekijöistä ja menetelmistä, joiden avulla integraatioprosessissa esiintyvien ongelmien syitä voidaan selvittää. Perustuen näin muodostettuun teoreettiseen näkemykseen, sekä CMMI -arvioinnin ja prosessidatan analyysin pohjalta tehtyyn arvioon tapausyrityksen lähtötilasta, esitetään myös toimintamalliehdotus, jonka pohjalta tapausyrityksen integraatioprosessia voidaan jatkossa kehittää.
Monet ohjelmistokehityksen standardit ja arviointimallit tarjoavat viitekehyksen ohjelmistoprosessin parantamiselle. Niissä integraatio-ongelmaa on käsitelty vaihtelevalla tarkkuudella, mutta seuraamalla niiden kuvaamia parhaimpia käytäntöjä voidaan integraatiovaiheessa esiintyviä ongelmia vähentää. Parhaimpaan tulokseen päästäisiin todennäköisesti malleja yhdistelemällä.
Prosesseja kehitettäessä lähtötasoa arvioidaan yleensä haastattelujen ja kyselyjen avulla, sekä prosessikuvauksia tutkimalla. Keräämällä integraatioprosessista sopivaa metriikkaa, voidaan tilastollisin keinoin hankkia aineistoa, jota voidaan käyttää lähtötilan kartoittamisessa muilla tavoin hankitun aineiston ohella.
Valitsemalla sopiva integraatiostrategia sekä sitä tukeva ohjelmistokehitysmalli voidaan projektin ohjausta ja tavoitteiden kommunikointia tehostaa, ja siten tehdä projektin eteneminen näkyvämmäksi projektin sidosryhmille. Lisäksi tapausyrityksen analysointi näyttäisi tukevan arviointimalleissa esitettyä käsitystä siitä, että integraation saapumis- ja hyväksymiskriteerien määrittelyyn, integraatiovalmiuden varmistamiseen sekä komponenttien välisten rajapintojen hallintaan tulisi kiinnittää erityistä huomiota.
Tutkimuksen tavoitteena oli teoreettisen ja tapaustutkimuksen keinoin luoda kokonaiskuva tehokkaan integraatioprosessin osatekijöistä ja menetelmistä, joiden avulla integraatioprosessissa esiintyvien ongelmien syitä voidaan selvittää. Perustuen näin muodostettuun teoreettiseen näkemykseen, sekä CMMI -arvioinnin ja prosessidatan analyysin pohjalta tehtyyn arvioon tapausyrityksen lähtötilasta, esitetään myös toimintamalliehdotus, jonka pohjalta tapausyrityksen integraatioprosessia voidaan jatkossa kehittää.
Monet ohjelmistokehityksen standardit ja arviointimallit tarjoavat viitekehyksen ohjelmistoprosessin parantamiselle. Niissä integraatio-ongelmaa on käsitelty vaihtelevalla tarkkuudella, mutta seuraamalla niiden kuvaamia parhaimpia käytäntöjä voidaan integraatiovaiheessa esiintyviä ongelmia vähentää. Parhaimpaan tulokseen päästäisiin todennäköisesti malleja yhdistelemällä.
Prosesseja kehitettäessä lähtötasoa arvioidaan yleensä haastattelujen ja kyselyjen avulla, sekä prosessikuvauksia tutkimalla. Keräämällä integraatioprosessista sopivaa metriikkaa, voidaan tilastollisin keinoin hankkia aineistoa, jota voidaan käyttää lähtötilan kartoittamisessa muilla tavoin hankitun aineiston ohella.
Valitsemalla sopiva integraatiostrategia sekä sitä tukeva ohjelmistokehitysmalli voidaan projektin ohjausta ja tavoitteiden kommunikointia tehostaa, ja siten tehdä projektin eteneminen näkyvämmäksi projektin sidosryhmille. Lisäksi tapausyrityksen analysointi näyttäisi tukevan arviointimalleissa esitettyä käsitystä siitä, että integraation saapumis- ja hyväksymiskriteerien määrittelyyn, integraatiovalmiuden varmistamiseen sekä komponenttien välisten rajapintojen hallintaan tulisi kiinnittää erityistä huomiota.