VERKKOHUUTOKAUPAT: Hinnanmuodostus Huuto.net -verkkohuutokaupassa
Myllykoski, Kennet (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään verkkohuutokaupan hinnanmuodostukseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkielman empiirisessä osassa analysoitu aineisto koostuu 9314 Nokia matkapuhelimen huutokauppatiedoista suomalaisessa Huuto.net verkkohuutokaupassa. Tutkielmassa käsitellään yleisen huutokauppateorian tärkeimpiä käsitteitä ja tuloksia, ja esitetään internetverkkoa hyödyntävien verkkohuutokauppojen syntyhistoriaa Suomessa ja maailmanlaajuisesti. Verkkohuutokaupan käsitettä pyritään tarkentamaan esittämällä verkkohuutokauppojen määritelmä ja jaottelu kaupankäynnin osapuolten perusteella. Empiirisessä osassa testatut hypoteesit asetettiin verkkohuutokauppojen hinnanmuodostuksesta laadittuihin aikaisempiin tutkimuksiin ja yleisessä huutokauppateoriassa esitettyihin tutkimustuloksiin perustuen.
Hinnanmuodostuksesta asetetut hypoteesit testattiin monen muuttujan regressioanalyysilla, jossa selitettävinä muuttujina olivat huutokaupan päättyminen kohteen myyntiin ja myytyjen kohteiden hinta. Tulosten mukaan huutokaupan päättymistä myyntiin selittäviä tekijöitä olivat hintavaraukset, myyntiajan pituus, huutokaupan päättymishetken vuorokaudenaika, kohteen kuvauksessa esitettyjen valokuvien lukumäärä ja myyjän negatiiviset mainepisteet mainejärjestelmässä. Myyjän tunnistautumisella oli odotusten vastaisesti myynnin todennäköisyyttä heikentävä vaikutus. Myyjän saama negatiivinen palaute vaikutti odotusten mukaisesti eniten arvoltaan korkeimpien kohteiden myynnin todennäköisyyteen. Tutkituista tekijöistä myyntihintaan vaikuttivat hintavaraukset, minimikorotus, myyntiajan pituus, huutokaupan päättymishetken vuorokaudenaika, kohteen kuvaamiseen käytetyn tekstin määrä, myyjän positiivisten ja neutraalien palautteiden lukumäärä mainejärjestelmässä ja tarjouksen tehneiden ostajien lukumäärä. Hintavarausten vaikutuksesta myyntihintaan saatujen tulosten mukaan hintavaraus vaikutti myyntihintaa nostavasti myös silloin, kun kohteesta oli annettu vähintään kaksi hintavarauksen ylittävää tarjousta. Minimikorotuksen kasvaessa myyntihinta kasvoi. Minimikorotuksen vaikutuksesta verkkohuutokaupan hinnanmuodostukseen ei ole tiettävästi aiemmin esitetty empiirisiä tuloksia.
Hinnanmuodostuksesta asetetut hypoteesit testattiin monen muuttujan regressioanalyysilla, jossa selitettävinä muuttujina olivat huutokaupan päättyminen kohteen myyntiin ja myytyjen kohteiden hinta. Tulosten mukaan huutokaupan päättymistä myyntiin selittäviä tekijöitä olivat hintavaraukset, myyntiajan pituus, huutokaupan päättymishetken vuorokaudenaika, kohteen kuvauksessa esitettyjen valokuvien lukumäärä ja myyjän negatiiviset mainepisteet mainejärjestelmässä. Myyjän tunnistautumisella oli odotusten vastaisesti myynnin todennäköisyyttä heikentävä vaikutus. Myyjän saama negatiivinen palaute vaikutti odotusten mukaisesti eniten arvoltaan korkeimpien kohteiden myynnin todennäköisyyteen. Tutkituista tekijöistä myyntihintaan vaikuttivat hintavaraukset, minimikorotus, myyntiajan pituus, huutokaupan päättymishetken vuorokaudenaika, kohteen kuvaamiseen käytetyn tekstin määrä, myyjän positiivisten ja neutraalien palautteiden lukumäärä mainejärjestelmässä ja tarjouksen tehneiden ostajien lukumäärä. Hintavarausten vaikutuksesta myyntihintaan saatujen tulosten mukaan hintavaraus vaikutti myyntihintaa nostavasti myös silloin, kun kohteesta oli annettu vähintään kaksi hintavarauksen ylittävää tarjousta. Minimikorotuksen kasvaessa myyntihinta kasvoi. Minimikorotuksen vaikutuksesta verkkohuutokaupan hinnanmuodostukseen ei ole tiettävästi aiemmin esitetty empiirisiä tuloksia.