Virkasuhteesta työsuhteeseen?
Mustonen, Emilia (2013)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Suomessa on käytössä kaksi erilaista palvelussuhdetta: virkasuhde ja työsuhde. Nämä kaksi palvelussuhdetta eroavat toisistaan monessa suhteessa. Suurimpana erona voidaan pitää julkisen vallan käyttöä virkasuhteessa. Virkasuhde on lisäksi julkisoikeudellinen ja työsuhde yksityisoikeudellinen palvelussuhde. Eroista huolimatta yleinen kehityssuunta on kuitenkin jo useita vuosikymmeniä ollut näiden palvelussuhteiden välisten erojen tavoitteellinen kaventaminen lainsäädäntöteitse. Useiden lainsäädäntöuudistusten yhteydessä onkin pohdittu mahdollisuuksia siirtyä yhteen, lähinnä työsuhteen kaltaiseen palvelussuhteeseen. Kahden palvelussuhteen käyttö on katsottu ongelmalliseksi muun muassa sen vuoksi, että samoja tehtäviä saatetaan toisaalla hoitaa virkasuhteessa ja toisaalla taas työsuhteessa. Täten henkilöiden oikeusasema saattaa erota merkittävästikin. Lisäksi kahden palvelussuhteen käyttö vaatii kahden neuvottelu- ja sopimusjärjestelmän käyttöä ja muutenkin kaksinkertaista henkilöstöhallintoa Tässä tutkielmassa pyrin tuomaan esiin virkasuhteen ja työsuhteen kannalta keskeisimpiä eroja ja yhtäläisyyksiä ja näiden kautta pohtimaan tulevaisuuden mahdollisuuksia siirtyä yhden palvelussuhteen käyttöön.
Tutkielmassa tulee esiintymään useita eri tutkimusmetodeja. Ensinnäkin tutkielmassa esiintyy oikeus-dogmaattista tutkimusotetta, joka on julkisoikeudellisissa tutkimuksissa yleisin metodi. Tämän lisäksi tutkielma voidaan lukea myös oikeuspoliittiseksi, sillä tutkielmassa on tarkoitus löytää vastauksia siihen, tulisiko nykyistä lainsäädäntöä muuttaa ja uudistaa eli tulisiko Suomessa siirtyä yhden palvelussuhteen käyttöön. Kolmas tutkimusmetodi, joka esiintyy vahvasti tässä työssä, on oikeusvertaileva tutkimusote. Vertailen Suomen virka- ja työoikeudellista lainsäädäntöä Ruotsin palvelussuhdelainsäädäntöön ja tätä kautta pyrin tuomaan esiin, voitaisiinko Suomessa mahdollisissa lainsäädäntöuudistuksissa ottaa mallia Ruotsista. Ruotsissa on käytössä ainoastaan yksi palvelussuhde ja julkisoikeudellisten palvelussuhteiden kohdalla on erikseen säädetty erityislainsäädäntöä.
Virkamies- ja työoikeus rakentuvat useiden tärkeiden käsitteiden varaan. Myös nämä käsitteet ja periaatteet nousevat keskeiseen asemaan. Virkamiesoikeuden kannalta tärkeimmiksi periaatteiksi muodostuvat etenkin virkamieshallintoperiaate ja hallinnon lainalaisuusperiaate. Myös yleiset hallinto-oikeudelliset periaatteet nousevat esille. Työoikeudessa korostettuja periaatteita ovat muun muassa työnantajan direktio-oikeus ja työnantajan tulkintaetuoikeus. Työntekijä on työnantajaa heikommassa asemassa ja tämän vuoksi työoikeudessa tärkeinä periaatteina ovat myös työntekijän suojeluperiaate ja edullisemmuusperiaate.
Yhteen palvelussuhteeseen siirtymisen edellytyksiä ja esteitä kartoitettaessa eteen nousee väistämättä se tosiasia, että virka- ja työsuhteen väliset erot ovat pienentyneet jatkuvasti ja eroja on pyritty tietoisesti poistamaan. Sama suunta jatkuu uskottavasti tulevaisuudessakin. Eroja löytyy kuitenkin edelleen ja yhteen palvelussuhteeseen siirtyminen vaatisi laajaa lainsäädäntöuudistusta. Lainsäätäjän päätettäväksi kuitenkin jää, tuleeko tämä uudistus toteutumaan tulevaisuudessa.
Tutkielmassa tulee esiintymään useita eri tutkimusmetodeja. Ensinnäkin tutkielmassa esiintyy oikeus-dogmaattista tutkimusotetta, joka on julkisoikeudellisissa tutkimuksissa yleisin metodi. Tämän lisäksi tutkielma voidaan lukea myös oikeuspoliittiseksi, sillä tutkielmassa on tarkoitus löytää vastauksia siihen, tulisiko nykyistä lainsäädäntöä muuttaa ja uudistaa eli tulisiko Suomessa siirtyä yhden palvelussuhteen käyttöön. Kolmas tutkimusmetodi, joka esiintyy vahvasti tässä työssä, on oikeusvertaileva tutkimusote. Vertailen Suomen virka- ja työoikeudellista lainsäädäntöä Ruotsin palvelussuhdelainsäädäntöön ja tätä kautta pyrin tuomaan esiin, voitaisiinko Suomessa mahdollisissa lainsäädäntöuudistuksissa ottaa mallia Ruotsista. Ruotsissa on käytössä ainoastaan yksi palvelussuhde ja julkisoikeudellisten palvelussuhteiden kohdalla on erikseen säädetty erityislainsäädäntöä.
Virkamies- ja työoikeus rakentuvat useiden tärkeiden käsitteiden varaan. Myös nämä käsitteet ja periaatteet nousevat keskeiseen asemaan. Virkamiesoikeuden kannalta tärkeimmiksi periaatteiksi muodostuvat etenkin virkamieshallintoperiaate ja hallinnon lainalaisuusperiaate. Myös yleiset hallinto-oikeudelliset periaatteet nousevat esille. Työoikeudessa korostettuja periaatteita ovat muun muassa työnantajan direktio-oikeus ja työnantajan tulkintaetuoikeus. Työntekijä on työnantajaa heikommassa asemassa ja tämän vuoksi työoikeudessa tärkeinä periaatteina ovat myös työntekijän suojeluperiaate ja edullisemmuusperiaate.
Yhteen palvelussuhteeseen siirtymisen edellytyksiä ja esteitä kartoitettaessa eteen nousee väistämättä se tosiasia, että virka- ja työsuhteen väliset erot ovat pienentyneet jatkuvasti ja eroja on pyritty tietoisesti poistamaan. Sama suunta jatkuu uskottavasti tulevaisuudessakin. Eroja löytyy kuitenkin edelleen ja yhteen palvelussuhteeseen siirtyminen vaatisi laajaa lainsäädäntöuudistusta. Lainsäätäjän päätettäväksi kuitenkin jää, tuleeko tämä uudistus toteutumaan tulevaisuudessa.