Artistin imagon rakentaminen
Mustikkamäki, Anna (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielmassa tutkitaan suomalaisen populaarimusiikkiartistin imagon rakentamista. Tavoitteena on tutkia artistin imagon rakentamiseen liittyviä taustatekijöitä, neljää elementtiä, jotka vaikuttavat artistin imagon muodostumiseen sekä näiden pohjalta muodostaa käsitys siitä millaista on populaarimusiikkiartistin imagon rakentaminen Suomessa nykypäivänä.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa on perehdytty aluksi artistin imagon rakentamisen taustatekijöihin: musiikkialan erityispiirteisiin ja tuotteistamiseen sekä imagon rakentamisen kehittymiseen Suomessa, imagon määritelmään ja imagon merkitykseen artistille. Artistin imagon rakentamiseen voidaan katsoa vaikuttavan neljä elementtiä. Artisti itse, hänen persoonansa ja musiikkinsa, ovat pohjana koko imagon luomiselle. Levy-yhtiöiden markkinointistrategioilla vahvistetaan imagoa ja tehdään artistia tunnetuksi yleisölle. Media on linkkinä artistin ja yleisön välissä sekä omalta osaltaan vaikuttamassa imagoon. Yleisö ja vuorovaikutus sen kanssa tekevät artistin. Kun yleisöllä on pysyvä mielikuva artistista mielessään, imago on onnistunut.
Artistin imagon rakentamista on tutkittu empiirisesti yhdeksän musiikkialan ammattilaisen haastattelun avulla. Teemahaastatteluiden avulla on pyritty saamaan mahdollisimman kattava kuvaus siitä miten artistien imagoja rakennetaan Suomessa. Artistin imagon rakentamisen lähtökohtana ovat hyvä musiikki ja artistin oma persoona. Tarkoitus on korostaa ja vahvistaa artistin hyväksi havaittuja ominaisuuksia. Oleellista on, että artisti on musiikkinsa näköinen ja imago on luonnollinen ja uskottava. Asemoinnissa artistiin liitetään muutama erottuva ja mielenkiintoinen ominaisuus, jotta imago jää yleisön mieleen. Promootion ja median avulla artisti imagoineen tuodaan esiin ja tehdään tunnetuksi. Markkinointiviestinnässä on oleellista yhtenäinen, imagoa tukeva viestintä. Riippuu musiikkigenrestä, artistista ja mitä hän haluaa imagoltaan, mitkä mediat ovat tärkeitä imagon kannalta. Myös median kohderyhmä vaikuttaa valintaan. Artistin kohderyhmä ja sen mielikuvat on huomioitu imagon rakentamisen alusta lähtien ja ne vaikuttavat myös markkinointiin ja mediavalintoihin.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa on perehdytty aluksi artistin imagon rakentamisen taustatekijöihin: musiikkialan erityispiirteisiin ja tuotteistamiseen sekä imagon rakentamisen kehittymiseen Suomessa, imagon määritelmään ja imagon merkitykseen artistille. Artistin imagon rakentamiseen voidaan katsoa vaikuttavan neljä elementtiä. Artisti itse, hänen persoonansa ja musiikkinsa, ovat pohjana koko imagon luomiselle. Levy-yhtiöiden markkinointistrategioilla vahvistetaan imagoa ja tehdään artistia tunnetuksi yleisölle. Media on linkkinä artistin ja yleisön välissä sekä omalta osaltaan vaikuttamassa imagoon. Yleisö ja vuorovaikutus sen kanssa tekevät artistin. Kun yleisöllä on pysyvä mielikuva artistista mielessään, imago on onnistunut.
Artistin imagon rakentamista on tutkittu empiirisesti yhdeksän musiikkialan ammattilaisen haastattelun avulla. Teemahaastatteluiden avulla on pyritty saamaan mahdollisimman kattava kuvaus siitä miten artistien imagoja rakennetaan Suomessa. Artistin imagon rakentamisen lähtökohtana ovat hyvä musiikki ja artistin oma persoona. Tarkoitus on korostaa ja vahvistaa artistin hyväksi havaittuja ominaisuuksia. Oleellista on, että artisti on musiikkinsa näköinen ja imago on luonnollinen ja uskottava. Asemoinnissa artistiin liitetään muutama erottuva ja mielenkiintoinen ominaisuus, jotta imago jää yleisön mieleen. Promootion ja median avulla artisti imagoineen tuodaan esiin ja tehdään tunnetuksi. Markkinointiviestinnässä on oleellista yhtenäinen, imagoa tukeva viestintä. Riippuu musiikkigenrestä, artistista ja mitä hän haluaa imagoltaan, mitkä mediat ovat tärkeitä imagon kannalta. Myös median kohderyhmä vaikuttaa valintaan. Artistin kohderyhmä ja sen mielikuvat on huomioitu imagon rakentamisen alusta lähtien ja ne vaikuttavat myös markkinointiin ja mediavalintoihin.