The Paradox of Orientalism - Liminal Savagery in David Malouf's Remembering Babylon
Murto, Susanna (2007)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus oli todistaa, että välitilan kulttuurihybrideinä David Maloufin romaanin valkomusta päähenkilö ja valkoiset Queenslandin uudisasukkaat ovat Homi Bhabhan ”kolmantena tilana” tunnetun raja-alueen raakalaisia. Tämä osoitettiin Jacques Lacanin toiseus-ajatuksen avulla, jonka mukaan päähenkilö Gemmy ja uudisasukkaat olivat heikkoja, alistettuja toisia ja imperiumi edustajineen voimakkaita, alistavia Toisia. Näiden hybridien jatkuvan kosketuksen primitiivisiin alkuasukkaisiin todistettiin olevan syy siihen, miksi heitä pidettiin brittiläisen imperiumin kulttuurin vääristyneinä jäljittelijöinä. Lähdemateriaalina toimivan Remembering Babylon –romaanin analyysi perustui siirtomaa-asukkaiden jakamiseen kahteen ryhmään: alistaviin imperialisteihin ja alistettuihin alkuasukkaisiin. Edward Saidin orientalismi-teoriaa muuntamalla oli mahdollista osoittaa Australian kulttuurijaon muistuttavan länsimaiden ja idän välistä tasa-arvotonta valtasuhdetta. Maloufin romaanin kolonialistisen vastakkainasettelun Queenslandin uudisasukkaiden ja mustien alkuperäisasukkaiden, ja primitiivisyyden ja sivistyksen kohtaamisalueella asuvien uudisasukkaiden ja brittiläisen imperiumin välillä todistettiin imperialismin epätasa-arvoisen valtajaon tavoin muistuttavan orientalismia. Homi Bhabhan ”kolmas tila” –teorian, Monica Loebin ja Gerald Porterin editoiman Dangerous Crossing – Papers on Transgression in Literature and Culture –kirjan ajatusten (1999) ja Alan Lawsonin uudis- ja alkuperäisasukkaiden suhteista kertovan artikkelin avulla Maloufin valkomustan päähenkilön Gemmyn ja brittiläisen imperiumin sivistyskulttuuria imitoivien valkoisten uudisasukkaiden todistettiin ylittävän toistuvasti imperiumin ja luonnonmukaisuuden raja, jonka seurauksena heistä tuli sivistyksen ja primitiivisyyden toisia. Nämä hybridit osoittivat brittiläisen imperiumin ja primitiivisen kulttuurin välillä olevan kolmannen välitilan, jonka olemassaolo todisti tutkimuksen osoittaneen, ettei kolonialismin ja orientalismin voida sanoa perustuvan yksinomaan kahden kulttuurin vastakkainasetteluun, vaan kulttuurien väliseen kanssakäymiseen.