Tuotelinjan hinnoittelumalli. Case: suomalainen keittiökalustevalmistaja
Mikkola, Kari-Pekka (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli kehittää tuotekustannuksiin perustuva tuotelinjan hinnoittelumalli. Tuotelinjan hinnoittelumalli kehitettiin suomalaiseen keittiökalustealan yrityk-seen, joka on siirtymässä uuteen hinnoittelutapaan. Malli on tarkoitettu päätöksenteon tueksi lähinnä muutosvaiheeseen, jotta siirtyminen uuteen hinnoittelutapaan on hallittua. Mallia voidaan käyttää myös muutostilanteen ulkopuolella.
Teoriaosassa käydään läpi mikrotaloustieteen hintateoreettisesta näkemystä. Yritysten käytännön hinnoittelua, hinnoittelumenetelmiä, tuotelinjojen hinnoittelua ja malleja koskevia seikkoja esitellään. Tuotelinjan hinnoittelua pidetään vaikeana, koska tuotteilla on usein toiminnallista, kustannuksellista tai myynnillistä riippuvuutta. Tuotelinjan hin-noittelun tulisi huomioida näitä riippuvuuksia.
Tutkielman empiriaosassa tuotelinjan hinnoittelumalli rakennettiin case-yrityksestä saadun datan avulla. Case-yritys on suomalainen keittiövalmistaja, jonka tuotelinjat ovat pitkiä ja syviä. Case-yrityksessä on tulossa nykyiseen hintaryhmiin perustuvaan hinnoittelutapaan suurehko muutos, jolloin tuotteille muodostuvat uudet hinnat voivat vahingoittaa yrityksen markkina-asemaa. Kehitetty hinnoittelumalli tuottaa päätöksentekijälle lopullisten hintapäätösten teon tueksi sellaisia katekertoimien arvoja, joilla nykyisen ja tulevan katetuottomenetelmään perustuvan hinnoittelutavan tuottamien hintojen välille syntyy jatkumo eikä uuden hinnoittelutavan muodostamat hinnat poikkea merkittävästi nykyisistä hinnoista. Hinnoittelumallissa sovellettiin pienimmän neliösumman suoraa. Mallin toimivuus osoitettiin nykyisen hinnoittelutavan ja mallin tuottamien hintojen vertailulla. Päätöksentekijöiden valmius mallin käyttöön päätöksenteon tukena testattiin heikolla markkinatestillä. Keittiökalustealan homogeenisyyden vuoksi mallille löytynee yleistettävyyttä.
Teoriaosassa käydään läpi mikrotaloustieteen hintateoreettisesta näkemystä. Yritysten käytännön hinnoittelua, hinnoittelumenetelmiä, tuotelinjojen hinnoittelua ja malleja koskevia seikkoja esitellään. Tuotelinjan hinnoittelua pidetään vaikeana, koska tuotteilla on usein toiminnallista, kustannuksellista tai myynnillistä riippuvuutta. Tuotelinjan hin-noittelun tulisi huomioida näitä riippuvuuksia.
Tutkielman empiriaosassa tuotelinjan hinnoittelumalli rakennettiin case-yrityksestä saadun datan avulla. Case-yritys on suomalainen keittiövalmistaja, jonka tuotelinjat ovat pitkiä ja syviä. Case-yrityksessä on tulossa nykyiseen hintaryhmiin perustuvaan hinnoittelutapaan suurehko muutos, jolloin tuotteille muodostuvat uudet hinnat voivat vahingoittaa yrityksen markkina-asemaa. Kehitetty hinnoittelumalli tuottaa päätöksentekijälle lopullisten hintapäätösten teon tueksi sellaisia katekertoimien arvoja, joilla nykyisen ja tulevan katetuottomenetelmään perustuvan hinnoittelutavan tuottamien hintojen välille syntyy jatkumo eikä uuden hinnoittelutavan muodostamat hinnat poikkea merkittävästi nykyisistä hinnoista. Hinnoittelumallissa sovellettiin pienimmän neliösumman suoraa. Mallin toimivuus osoitettiin nykyisen hinnoittelutavan ja mallin tuottamien hintojen vertailulla. Päätöksentekijöiden valmius mallin käyttöön päätöksenteon tukena testattiin heikolla markkinatestillä. Keittiökalustealan homogeenisyyden vuoksi mallille löytynee yleistettävyyttä.