Entrymuodon determinantit - suomalaiset ICT-alan yritykset Ranskassa
Miettinen, Katja (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää suomalaisten ICT-alalla toimivien yritysten Ranskan markkinoille valitsemien entrymuotojen determinantit eli määräävät tekijät. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä osuudessa tarkasteltiin uudelle markkina-alueelle kansainvälistyvän yrityksen vaihtoehtoiset joko vientiin, sopimuksiin tai investointiin perustuvat entrymuodot. Entrymuodot poikkeavat toisistaan erilaisten ominaisuuksien suhteen, kuten resurssien sitoutumisaste, saavutettava kontrolli ja potentiaalinen riski. Entrymuodon valintaan vaikuttavat puolestaan monet erilaiset determinantit. Dunning on kehittänyt nk. eklektisen näkökulman, jossa tarkastellaan erilaisten tekijöiden vaikutusta yrityksen kansainvälistymiseen. Sen pohjalta kehitetyn teorian (Phatak et al.) mukaan nämä determinantit voidaan jakaa viiteen pääryhmään: toimialakohtaiset, yrityskohtaiset, sijaintiperusteiset, hanke-kohtaiset ja strategiset tekijät.
Tutkimuksen kohteeksi valittiin suomalaiset ICT-alan yritykset ja niiden toiminta Ranskassa. ICT-ala on vahvasti näkyvissä Suomen taloudessa, ja vaikka Ranska on markkina-alueena merkittävä, on se OECD:n tutkimusten mukaan vielä kasvamassa ICT:n osalta. Yrityksille tehtiin informoitu kysely koskien niiden Ranskan entrymuodon valintaa ja siihen vaikuttaneita tekijöitä. Vastanneet yritykset jaettiin niiden iän, koon sekä niiden valitseman entrymuodon mukaisiin ryhmiin, joiden valintoja ja determinantteja verrattiin keskenään. Vastauksissa oli havaittavissa paljon hajontaa ja yrityksistä erottui selkeitä tapauskohtaisia kokonaisuuksia. Yhteistä kaikille oli, että erityisesti sekä strategiakohtaisten että yrityskohtaisten tekijöiden merkitys oli vahvin.
Tutkimuksen kohteeksi valittiin suomalaiset ICT-alan yritykset ja niiden toiminta Ranskassa. ICT-ala on vahvasti näkyvissä Suomen taloudessa, ja vaikka Ranska on markkina-alueena merkittävä, on se OECD:n tutkimusten mukaan vielä kasvamassa ICT:n osalta. Yrityksille tehtiin informoitu kysely koskien niiden Ranskan entrymuodon valintaa ja siihen vaikuttaneita tekijöitä. Vastanneet yritykset jaettiin niiden iän, koon sekä niiden valitseman entrymuodon mukaisiin ryhmiin, joiden valintoja ja determinantteja verrattiin keskenään. Vastauksissa oli havaittavissa paljon hajontaa ja yrityksistä erottui selkeitä tapauskohtaisia kokonaisuuksia. Yhteistä kaikille oli, että erityisesti sekä strategiakohtaisten että yrityskohtaisten tekijöiden merkitys oli vahvin.